
In de afgelopen 30 jaar is de IT-industrie enorm gegroeid. De COVID-19-pandemie heeft ook de groei versneld. Tegenwoordig stellen deze technologieën ons in staat om informatie over de hele wereld te verspreiden en direct gegevens over klanten te verzamelen. Vergeleken met 30 jaar geleden, toen de communicatie en interactie met klanten alleen via winkels, telefoon en loyaliteitsprogramma's verliep (uitgezonderd eenrichtingsreclamekanalen), is er veel veranderd. Bovendien is marketing de afdeling geweest die de meeste moeite heeft moeten doen om deze verandering over te nemen.
Degenen die in hun marketingstrategieën en -praktijken geen gelijke tred konden houden met de huidige mediadynamiek en communicatietechnologieën, raakten achterop in de concurrentie of moesten met hoge kosten worden geconfronteerd om in de concurrentie te blijven. 64% van de marketingmanagers is het erover eens dat datagedrevene strategieën nu cruciaal zijn voor succes in de hypercompetitieve wereldeconomie van vandaag. Welnu, wat is deze baanbrekende methode, ook wel bekend als datagedrevene marketing? Laten we er samen naar kijken.
Wat is datagedrevene marketing?
Datagedrevene marketing verwijst naar het verzamelen van consumentengegevens zoals demografische informatie, koopgewoonten, hobby's en interesses, het maken van voorspellingen en tests met behulp van de inzichten die uit deze gegevens zijn verkregen, het dienovereenkomstig vormgeven van marketingstrategieën en het continu optimaliseren van marketingactiviteiten om aan de vraag van de consument te voldoen.
Marketingafdelingen proberen eerst nieuwe klanten te werven, beschikbare klanten te behouden en merkloyaliteit te behouden. Op basis van deze doelstellingen wil het de doelgroep op het juiste moment bereiken met de juiste content en campagnevoering via de juiste communicatiekanalen. Datagedrevene marketing is een beter gebruik van de stroom van klantgerelateerde gegevens om marketinginspanningen te integreren en te optimaliseren in het tijdperk van big data, met selectievere consumenten en fellere concurrentie.
Dertig jaar geleden waren marketingactiviteiten gebaseerd op zoveel mogelijk data. Hoewel die periode recente geschiedenis is, verschillen de technologieën van toen en die van vandaag echter sterk. De bedrijven hadden in die periode beperkte capaciteit om gegevens over hun doelgroepen te verkrijgen. De technologieën van het relevante tijdperk waren onvoldoende om informatie te krijgen over de consumptievoorkeuren van de beoogde klanten, besluitvormingsprocessen en hoe ze op verschillende contactmomenten met het merk omgingen.
Zo werden in het verleden massamarketingmethoden, ook wel bekend als 'spray and Pray', meer gevolgd. De campagnes die de marketingafdeling vormgaf op basis van algemene trends en eerder succesvolle projecten, werden het meest grondig en populair uitgevoerd. Daarna was het tijd om te bidden om de doelgroep(en) te bereiken en te wachten en de reacties van de klanten te observeren.
Verschuiving van massacommunicatie naar gepersonaliseerde communicatie
Tegenwoordig is alles compleet veranderd. 30 jaar geleden beschikten marketingafdelingen slechts over gedeeltelijke demografische gegevens over hun klanten of gegevens over hun betalingsvoorkeuren, zoals creditcards of contant geld. De bedrijven van vandaag kunnen echter direct zien waar hun klanten zijn, met wie ze zijn, welk boek ze lezen, waar ze over praten, welke beroemdheid ze volgen, wat ze eten en drinken. Deze bedrijven kunnen zelfs voorspellen wat de emoties van hun klanten zou kunnen oproepen. Hierdoor kunnen bedrijven hun marketing-, reclame- of communicatiecampagnes bijna voor elke klant op maat maken
Belangrijkste voordelen van datagedrevene marketing
Ondanks de vele voordelen van datagedrevene marketing, kunnen we ze stapsgewijs samenvatten in 4 fasen:
- Het vergroten van klantbetrokkenheid
- Dus meer potentiële klanten bereiken of genereren (meestal met lagere budgetten)
- Stimuleren van de verkoop
- Behoud van after-sales klanttevredenheid en -loyaliteit.
Vanaf de jaren 2010, het hoogtepunt van Facebook, tot de jaren 2020, met de populariteit van TikTok als gevolg van het toenemende gebruik van mobiele technologieën, ontstonden er veel nieuwe kanalen die de mogelijkheid boden om klanten te bereiken via internet en een mobiel platform. Met de opkomst van online marktplaatsen en zoekmachines hebben we inkoopprocessen onder de loep genomen. Bovendien is het nu mogelijk om via tal van punten gegevens en observaties van klanten te krijgen waartoe we alleen toegang hadden via winkels of loyaliteitsprogramma's.
Door de gegevens op deze manier te verzamelen, konden we onze klanten beter leren kennen en nauwere relaties aangaan. Het versterkte ook de interactie en relaties tussen de klant en het merk. Tegenwoordig kunnen campagnes en advertenties zo worden aangepast dat ze "gepersonaliseerd" worden genoemd. Bovendien kunnen verschillende versies en berichten vooraf worden getest om campagnes en promoties te optimaliseren. Alles wat we hebben genoemd, stelde ons in staat om meer klanten te bereiken en een diepere relatie met hen aan te gaan.
De mogelijkheid om klanten beter te leren kennen en campagnes vooraf te testen, verlengde een klassieke marketingtrechter van A tot Z. Dat komt doordat klanten op vele manieren effectief en indrukwekkend worden bereikt in elke fase, inclusief bewustwording van het product, nieuwsgierigheid opwekken, koopintentie en het moment van aankoop werkelijkheid werd. Gezien traditionele marketingbudgetten gericht op massale doelen zonder voorafgaande tests, vergrootten datagedrevene marketingstrategieën het potentieel om mogelijke klanten naar een lager niveau van de marketingtrechter te leiden. Deze situatie verhoogde dus het algehele verkooppotentieel.
Datagedrevene marketing bood echter ook veel voordelen op het gebied van aftersaleskanalen, klanttevredenheid en klantbehoud (namelijk de latere stadia van het CRM-kanaal). Op de vraag wat het meest gebruikte gebied is, geeft 43% van de marketingmanagers die datagedrevene strategieën gebruiken, aan dat ze deze gebruiken om nieuwe klanten te bereiken, 42% om bestaande klanten te behouden en 47% om de loyaliteit van klanten te vergroten.
Welke stadia kent datagedreven emarketing?
1. Gegevensverzameling
Bij datagedrevene marketing moeten we eerst gegevens verzamelen. Voordat we gegevens verzamelen, moeten we bepalen welke van de "gegevens en indicatoren" die we kunnen verkrijgen, significant zijn voor onze bedrijfs- en marketingdoelstellingen, waardoor we tijd en moeite besparen.
Na het bepalen van de gegevens en de belangrijkste prestatie-indicatoren (Key Performance Indicators | KPI) die we zullen verzamelen en volgen voor onze marketingdoelen, moeten we ook de tools en middelen bepalen die moeten worden gebruikt bij het verzamelen van deze gegevens, omdat kanalen en tools voor gegevensverzameling, naast gegevens soorten lopen sterk uiteen. Hoewel we deze kanalen later kunnen testen en aanpassen, moeten we opnieuw vanaf het begin de beste kanalen vinden om tijd en kosten te besparen.
Uiteindelijk moeten we bij het verzamelen van gegevens en voordat we bruikbare beslissingen nemen, de betrouwbaarheid van onze gegevens waarborgen. Volgens een nieuw rapport van KPMG International zijn veel senior executives voorzichtig met de gegevens die hun organisaties gebruiken. We kunnen de betrouwbaarheid van gegevens (geen beveiliging!) uitgebreid bespreken. Het omvat echter in wezen het testen van de validiteit en nauwkeurigheid van de gegevens, het waarborgen van de authenticiteit, het regelmatig classificeren en opslaan ervan, en het controleren op fouten. De eenvoudigste problemen hebben betrekking op gevallen waarin dezelfde gegevens recursief worden opgenomen in voorbeeldsets of formulieren en enquêtes die worden ingevuld door bots (geen echte mensen).
2. Gegevensaftrek voor uitvoerbare beslissingen en acties
Nadat de betrouwbaarheid van de gegevens is gewaarborgd, is de volgende stap het interpreteren van de verzamelde gegevens en het nemen van bruikbare beslissingen dienovereenkomstig. Herr, objectief zijn is van cruciaal belang, want net zoals iemand alles laten zeggen wat je wilt met marteling, kun je ook conclusies trekken uit de gegevens op basis van je verlangens en overtuigingen vanuit een subjectief perspectief. Tijdens gegevensafleiding is het belangrijk om de te maken aannames en de te testen hypothesen nauwkeurig te bepalen. Zodra de evaluatie van de verzamelde gegevens is voltooid, kunt u de gegevens regelmatig testen en marketingcampagnes dienovereenkomstig optimaliseren.
3.Data rapportage en validatie van marketingcampagnes
De aankooptrajecten van klanten zijn nu veel langer en complexer en omvatten meerdere apparaten en contactpunten. Om deze reis vanaf het begin nauwkeurig in kaart te brengen en te voorkomen dat de klant van zijn koers afdwaalt, is het op een gegeven moment nodig om het senior management te overtuigen en zijn goedkeuring te krijgen met betrekking tot het budget voor alle marketinginspanningen. Marketingprofessionals beschouwen deze situatie als een grote druk op hen. Volgens een recent onderzoek uitgevoerd door Allocadia onder de pioniers op het gebied van marketingprestatiebeheer, heeft 84% van de marketingprofessionals problemen en staan ze onder druk om ROI te bewijzen om hun marketinguitgaven of budgetverhogingen voor campagnes en initiatieven te rechtvaardigen.
In het in augustus 2021 gepubliceerde rapport stellen veel marketingprofessionals dat ze moeite hebben om deze ROI effectief te meten. Helaas zegt 61% van de marketingleiders dat ze ROI niet gebruiken bij het nemen van strategische beslissingen, omdat ze hun data niet vertrouwen.
Data gebruiken troef!
Volgens marketinggoeroe Philip Kotler: "Marketing is een zakelijke functie die onvervulde behoeften en verlangens identificeert, hun omvang en winstpotentieel definieert en meet, vaststelt welke segmenten het bedrijf het beste kan bedienen, ontwerpt en promoot de juiste producten en diensten om te bedienen deze segmenten, en vereist dat iedereen binnen de organisatie rekening houdt met de klant en deze van dienst is". Tegenwoordig bieden big data en tools die dagelijks worden ontwikkeld voor big data-analyse aanzienlijke voordelen voor marketingprofessionals in elke functie van de marketingafdeling.
Het verbeteren van klantervaringen bij elke stap van marketing en verkoop en het nauwkeurig beheren van merkperceptie wordt steeds belangrijker voor bedrijven om in de concurrentie te blijven. De overhand krijgen in de race hangt af van het vermogen van marketeers om de datatroeven te gebruiken die ze krijgen. Dit vereist echter technische competenties die binnen een organisatie niet altijd toegankelijk zijn. Als u de kracht van data in elke marketingfase wilt benutten, kunt u het beste digitale marketingbureau vinden en de vereiste competenties ontwikkelen. Bovendien stelt het werken met een bureau dat zich richt op "groeimarketing" u in staat om uw digitale marketingstrategie op te bouwen en creatieve activiteiten uit te voeren.