marketing-funnel

Het winkelmotto "de klant heeft altijd gelijk" zou in de vroege jaren 1900 in de literatuur kunnen zijn opgenomen. Toch is het al meer dan een eeuw de ruggengraat van de marketingwereld. Niet alleen B2C-bedrijven, maar ook B2B-ondernemingen baseren hun klantrelatie op deze magische uitdrukking. De ontwikkeling van digitale technologieën leidt tot veranderingen in de marketingdynamiek over de hele wereld. Met strategieën die elke fase van de klantreis organiseren, vindt de marketingtrechter actief plaats in de marketingstrategieën van B2B-bedrijven. Wat is een "marketingtrechter"? Laten we eens kijken hoe de B2B-bedrijven een marketingtrechter bouwen…

Verdeel de klantreis in fasen

De marketingtrechter splitst het klanttraject op in fasen, waardoor bedrijven voordeel halen uit de focus op winstgevendheid en efficiëntie en verkoop op de lange termijn. Terwijl bedrijven hun klanten volgen via de marketingtrechter, kunnen ze hun bedrijf ook snel uitbreiden via de nieuwe verkoopondersteunende strategieën, afhankelijk van de feedback van klanten. Het illustreren van het proces om de klant te overtuigen om op een trechter te kopen en ze zelfs om te zetten in loyale klanten is een levensreddend concept - zelfs een must voor B2B-bedrijven.

Bekijk jezelf door de ogen van je klanten

Stel dat u een B2B-bedrijf start. Via uw website levert u uw producten of diensten aan uw klanten. U wilt dus weten wat hun mening is over uw producten of diensten. De verkopen zijn niet voldoende om uw bestaan op de markt te behouden. Er kan een probleem zijn met uw product of dienst, en u weet het niet. U hebt dus het volste vertrouwen in uw strategie, die u in eerste instantie hebt bepaald, en u hebt geen verandering nodig. Door constante klantinteractie te bieden, biedt de marketingtrechter bedrijven de kans zichzelf door de ogen van hun klanten te zien. De marketingtrechter maakt het ook mogelijk om potentiële klanten het snelst te bereiken.

Ontwerp uw online etalage op zijn best

Het succes van uw bedrijf hangt niet alleen af van de kwaliteit van uw product of dienst, maar ook van succesvolle marketing. Het ontwerp, de inhoud, functionaliteit en betrouwbaarheid van uw website zijn belangrijk in het klanttraject. U kunt deze reis via uw website bijhouden en op basis hiervan uw conversieratio verhogen.

Op basis van de gegevens die u krijgt; u kunt uw website ontwikkelen om een betere gebruikerservaring te bieden. Succes wordt onvermijdelijk wanneer u uw website, oftewel uw online etalage, op zijn best vormgeeft.

Concurrentie voordeel

Hoewel digitale marketing bedrijven helpt meer klanten te bereiken, maakt de concurrerende omgeving het een uitdaging om de aandacht van klanten te trekken. Dus voor bedrijven moeten marketingconcepten bij het creëren van inhoud bedoeld zijn om een hechtere relatie met de consument op te bouwen en berichten op te nemen die hen zullen interesseren.

Kortom, als je niet meer mensen interesseert voor je product of dienst, is het hopeloos of je nu het beste product maakt of de beste service ter wereld biedt! Als je tijdens het maken van content geen gedenkwaardige weg kiest, zijn je inspanningen tevergeefs. Door uw bedrijfswaarde op te wekken, creëert de marketingtrechter hier een serieus concurrentievoordeel.

Verbeter de klantenstroom

Volgens het rapport B2B Marketing Statistics to Know in 2020 van de aanbieder van meetbare marketingoplossingen Blue Corona, voltooien B2B-kopers tegenwoordig bijna 60% van de aankoop voordat ze contact opnemen met de vertegenwoordiger van het bedrijf als het gaat om de aankoop van producten of diensten die ze willen.

Bedrijven die hun marketingtrechter plannen, vangen klanten in dit stadium op de juiste manier op. Met een goed ontworpen marketingtrechter kunnen bedrijven de klantenstroom versnellen. Begin met het genereren van verkeer naar uw website om een effectieve B2B-marketingtrechter op te bouwen. Zet verkeer vervolgens om in echte klanten. Onderhouden van de klantstroom door middel van klantcontactbeheer. Dat is het! Laten we eens kijken hoe we dit stap voor stap kunnen doen.

Hoe werken de B2B-marketingtrechterfasen?

1. Bewustwording

De eerste fase is voor bekendheid - de introductie van uw merk bij consumenten. Want wat heb je eraan om in actie te komen of campagnes & acties te organiseren als niemand weet wat je in de praktijk doet? Begin dus met het vergroten van de bekendheid van uw doelgroep. Om de trechter op te bouwen, moet u eerst uw potentiële klanten naar uw website leiden. Met andere woorden, we beginnen met het vullen van de bovenkant van de trechter. Je kunt deze fase ook zien als het inrichten van een etalage.

Probeer uw klanten te vangen door de juiste & gekwalificeerde inhoud terwijl uw website uw promotiemiddel is. Vergroot uw zichtbaarheid op sociale media zodat uw doelgroep u kan bereiken. Val op in kanalen waar uw potentiële klanten tijd doorbrengen.

Ontwikkel een SEO-strategie die ervoor zorgt dat uw pagina's en inhoud bovenaan staan in zoekmachines met specifieke zoekwoorden. Uit de analyse van LinkedIn blijkt dat meer dan 90% van de potentiële klanten van B2B-bedrijven LinkedIn-leden zijn. Maak actief gebruik van LinkedIn. Laat de Google Ads-service bovenaan staan. Voer een advertentieplan uit dat uw bezoekers niet stoort. Op deze manier bereikt u door kleine budgetten uit te geven gemakkelijk potentiële klanten die de aankoop snel kunnen afronden. Laat me het uitleggen door middel van wiskunde. Stel je voor dat er 100 mensen je website bezoeken. U behaalt een conversieratio van 3% wanneer 3 van hen contact met u opnemen. Dit is niet slecht als je bedenkt dat het gemiddelde conversiepercentage tussen de 2 en 5% ligt!