alt

Growth hacking of growth marketing? We hebben het over een marketingstrategie gericht op groei. Als je nog niet bent begonnen, ontwikkel dan nu je groeimarketingstrategie voor 2022. Hier is het stappenplan dat u stap voor stap kunt volgen...

Technologische vooruitgang heeft bijna elk aspect van ons leven beïnvloed en heeft elke bedrijfstak getransformeerd en nieuwe bedrijfsmodellen tot stand gebracht. Veel begrippen als snelheid, kwaliteit, service op maat en nauwkeurige en betrouwbare communicatie zijn nu dagelijkse noodzaak voor de consument. Deze benodigdheden omvatten ook enkele nieuwe concepten in de marketingwereld: "Growth Hacking" en "Growth Marketing"

Ongeacht de branche waarin ze actief zijn, merken die hun positie in de markt willen versterken, verkennen marketingmethoden gericht op digitale marketing en groei. Ondertussen kunnen we ook vaststellen dat vooral COVID-19 merken ertoe heeft aangezet om nieuwe marketingstrategieën te ontwikkelen.

De verschillen tussen “Growth Hacking” en “Growth Marketing” leiden soms tot serieuze discussies. In deze blogpost zullen we ons concentreren op strategieën voor groeimarketing. Laten we, voordat we verder gaan met het onderwerp van deze blogpost, even ingaan op wat Growth Hacking en Growth Marketing zijn en wat de belangrijkste punten van verschil tussen de twee concepten zijn.

“Growth Hacking” of “Growth Marketing”?

In feite zijn de belangrijkste verschillen tussen deze twee benaderingen duurzaamheid, merkoriëntatie en strategische planning op lange termijn.

Growth Hacking, dat gericht is op het behalen van het snelste resultaat en hoge winstgevendheid in de kortst mogelijke tijd met de minimale investering en het duurzaamheidsaspect op een laag pitje zet, onderscheidt zich als een marketingaanpak die vooral de voorkeur geniet van start-ups in sectoren zoals technologie en computers, waar de concurrentie elke dag versnelt.

Aan de andere kant is Growth Marketing of "Growth-Focused Marketing" een marketingbenadering die streeft naar duurzame winstgevendheid en de langetermijnstrategieën omvat die zijn ontwikkeld om een merk in staat te stellen zijn doel te bereiken.

Kortom, Growth Hacking dient voor hoge winstgevendheid op korte termijn en voor snelheid en resultaatgerichtheid. Growth Marking maakt het echter mogelijk om met solide en veiligere stappen richting de groeidoelstelling te gaan, biedt een basis voor een gezonde groeistrategie op lange termijn en richt zich op duurzame winstgevendheid en klantloyaliteit. Boven alles staat het merk zelf aan de basis van de Growth Marketing aanpak.

Beide benaderingen dragen natuurlijk aanzienlijk bij aan merken. Op dit punt moet u echter de basisbehoeften van uw merk nauwkeurig bepalen en de relevante marketingmethode instellen. Om dit te doen, moet u de verwachtingen en behoeften van uw klant op de meest effectieve manier analyseren en de korte-, middellange- en langetermijndoelen in uw merkreis rationeel bepalen.

Stap voor stap Groeimarketing in 2022

Aangezien we de fundamentele verschillen hebben behandeld tussen deze twee marketingbenaderingen die de afgelopen jaren in opkomst zijn, gaan we terug naar ons onderwerp, de groeimarketingstrategieën die onze weg in de komende periode zullen verlichten... Ten eerste, merken die hun Groei Marketingstrategie moet enkele basisstappen zetten. Hier zijn 12 belangrijke aanbevelingen voor merken die van plan zijn om in 2022 met een Growth Marketing-strategie te werken…

1. Creëer uw persona nauwkeurig

Persona betekent "persoonlijkheidskaart". Voorafgaand aan het marketingproces moet u een persona maken op basis van uw doelstellingen. De Growth Marketing strategie wordt ontwikkeld op basis van wat een persona nodig heeft. Het vooraf creëren van je persona speelt dus een zeer belangrijke rol bij het vormen van marketingactiviteiten. Hier zou het het beste zijn als u eerst rekening houdt met het geslacht, de burgerlijke staat, de leeftijd, het maandelijks inkomen, de woonplaats en soortgelijke details van uw klanten. Vervolgens moet u observeren voor welke doeleinden uw klanten aankopen doen en hun klachten en eventuele redenen analyseren. Het belangrijkste is dat u alle gegevens die u verkrijgt, moet vastleggen.

2. Gebruik AI actief

Ook in marketingprocessen wordt AI vaak ingezet. AI versnelt met name digitale marketing enorm en voorspelt wat klanten in de toekomst kunnen kopen op basis van hun eerdere aankooptransacties en browsergeschiedenis. Bedrijven die hoger willen scoren in zoekmachines zoals Google, moeten hun AI-model dus bruikbaar maken voor SEO en andere digitale marketingstrategieën.

3. Wees altijd mobiel-compatibel!

De meeste consumenten van vandaag gebruiken tablets of smartphones in plaats van computers. Met de pandemie zijn we niet alleen mobieler, maar ook afhankelijker van internet. Overweeg dus de doelgroep die uw merk aanspreekt en zet de mobiele klantervaring die u aanbiedt misschien bovenaan uw takenlijst, laat staan dat u deze opneemt. Dat komt omdat we elke dag meer "mobiel" en "online" worden!

4. . Voeg stem en waarde toe aan uw merk

Volgens onderzoek zal de markt voor spraakgestuurd winkelen in korte tijd naar schatting 40 miljard USD bereiken, terwijl de consumentenbestedingen via spraakassistenten naar verwachting 18% zullen bedragen. Dit marketinggebied biedt aankoopgemak en toegankelijkheid voor visueel gehandicapten en opent de horizon voor tal van digitale marketingmogelijkheden. Als u uw merk zo snel mogelijk wilt laten groeien, moet u investeren in spraaktechnologieën die snel groeien.

5. Sluit marketingautomatisering niet uit

Marketingautomatisering biedt de mogelijkheid om repetitieve taken in realtime te automatiseren en is de afgelopen jaren de levensader van bedrijven geworden. Enkele van de te automatiseren taken zijn data-onderzoek en -verzameling, pre-planning en delen van posts op sociale media, en welke informatie via welk kanaal en in welk tijdsbestek aan de consument wordt verstrekt op basis van de kenmerken van de consument. Merken zouden marketingautomatisering dus actief moeten gebruiken om meer tijd aan strategische taken te besteden.

6. Volg de trends

Gaan robots onze banen overnemen? Nee, zij willen niet. Wees niet bang om sommige taken te automatiseren. Zo kun je de extra tijd gebruiken die je hebt om de trends te volgen en rond te snuffelen op de markt. Terwijl u dit doet, moet u een goed begrip hebben van de trends in uw branche en marketing, nu bekend als Growth Marketing. Is het moeilijk? Natuurlijk kan het soms nodig zijn om het werk aan de professionals over te laten en samen te werken met een bureau voor digitale marketing of groeimarketing.

7. Hoeveel kanalen heb je?

Tegenwoordig is alles multi-channel. Eerst en vooral de beleving van de klant. Bovendien willen klanten dezelfde ervaring hebben op alle kanalen! Het zou dus geen verstandige zet zijn om te verwachten dat uw Growth Marketing-praktijken soepel verlopen via één enkel kanaal. Door uw communicatiekanalen te diversifiëren en de communicatie via verschillende kanalen te onderhouden, zoals websites, sociale media, lokale communicatienetwerken of mobiele communicatiemiddelen, kunt u echter nieuwe markten bereiken, verschillende doelgroepen aantrekken en toegang krijgen tot nieuwe informatie over uw doelgroep. Daarom moet u elk communicatiekanaal ontdekken en uitproberen en indien nodig nieuwe en aangepaste kanalen maken.

8. Richt u op het beter leren kennen van uw doelgroep

U moet de doelgroep van uw merk grondig kennen om de juiste groeimarketingpraktijk te ontwikkelen. Concentreer u er dus op om elk kanaal te gebruiken om op de meest efficiënte manier feedback over uw klanten te ontvangen. Onthoud dat elk communicatiekanaal waarmee u met hen communiceert, u gouden tips zal geven voor de toekomstige strategie van uw merk. Met deze aanpak kunt u de doelgroep van uw merk optimaliseren.

9. Inhoud is alles!

Content is de basis van een solide Growth Marketing strategie. U moet creatieve inhoud produceren op basis van de unieke dynamiek van alle communicatiekanalen die u gebruikt. U kunt echter ook een enkele inhoud die u hebt gemaakt aanpassen aan verschillende kanalen. In plaats van elke keer nieuwe inhoud te creëren, kunt u de creatieve inhoud in uw portfolio opnieuw vormgeven op basis van de agenda en tijd en geld besparen. U kunt bijvoorbeeld een infographic maken met behulp van een korte video wanneer dat nodig is en een infographic omzetten in bloginhoud met een krachtig verhaal. Met deze aanpak zijn de inhoudsalternatieven oneindig!

10. Betrek uw klanten in plaats van alleen maar te communiceren

Het vermogen van uw klanten om rechtstreeks met uw merk in contact te komen, is een van de belangrijkste componenten van Growth Marketing. Je kunt dit op veel manieren bereiken. U kunt bijvoorbeeld face-to-face-evenementen organiseren, eenvoudige enquêtes maken, telefoongesprekken voeren, interacties op sociale media tot stand brengen en snelle reacties op hun berichten leveren, variërend van verzoeken, suggesties en klachten om deze betrokkenheid te bereiken.

11. Gegevens, gegevens, gegevens!

Growth Marketing kan niet zonder data. Door de gegevens nauwlettend te volgen, krijgt u real-time inzicht in uw ontwikkelings- of optimalisatiegebieden. Door gebruik te maken van een reeks online volgmechanismen, zoals website-analyse, meting van sociale media en SEO-tracking, kunt u uw succes grondig volgen.

12. Voer eenvoudige tests uit voor de juiste aanpak

U kunt het succes van uw Growth Marketing-strategie gemakkelijk meten tijdens een lopende marketingcampagne en deze tussentijds herzien. Het enige dat hiervoor nodig is, is om slechts één element van de campagne die u voert te wijzigen en aandacht te besteden aan de opmerkingen die uw doelgroep zal leveren. U kunt bijvoorbeeld twee afzonderlijke afbeeldingen of titels voor hetzelfde product gebruiken en bijhouden welke versie betere resultaten genereert.

Groeimarketing is nog lang niet voorbij

De enige constante is de verandering zelf, nietwaar? Growth Marketing verandert ook voortdurend. Naarmate de technologie evolueert, veranderen ook de wereld en de consumenten. Dienovereenkomstig ruimt Growth Marketing voortdurend nieuwe gebieden voor zichzelf op. Herinneren! Met een gedegen planning en de juiste strategie kunt u de concurrentie altijd een stap voor blijven. Terwijl u uw product en branche volgt, volgt u de ontwikkelingen in Growth Marketing misschien niet zoveel als u prettig vindt. U kunt er ook aan denken om u te concentreren op uw werk en deze verantwoordelijkheid over te laten aan professionals.

Je hebt wel gelijk. Samenwerken met een professioneel groeimarketingbureau vergemakkelijkt niet alleen altijd uw baan, maar stelt deze ook veilig.