In onze vorige blogpost hebben we besproken dat B2B- en B2C-bedrijven differentiëren op doelgroepniveau: klanten. Het maakt echter niet uit of de ene zich richt op bedrijven en de andere op de eindgebruiker als het gaat om digitale marketing. Bovendien kunnen B2B-modellen die bedrijven als klant zien zelfs lessen trekken uit eindgebruikersgerichte B2C-marketing. Het is verrassend, nietwaar? Laten we eens kijken naar de 4 B2C-marketingtactieken die B2B-bedrijven zouden moeten implementeren!
Het is misschien een goed idee om te kijken naar het grote geheel in digitale marketing!
Als jij een van die mensen bent die denkt dat er essentiële verschillen zijn tussen B2B-marketing en B2C-marketing, dan heb je het niet bij het verkeerde eind wat betreft de normatieve kant. We weten dat deze twee modellen zich op verschillende punten bevinden wat betreft verkoopcycli, besluitvormingsprocessen en communicatiedynamiek met hun doelgroepen. Dus als het om digitale marketing gaat, zien we dat er serieuze energie wordt besteed om duidelijke grenzen te trekken en deze niet te overschrijden. Dat is wat we bedoelen met normatief zijn! Dus wat als we toegankelijker worden en proberen over deze grenzen heen te springen? Wat als we alleen het grote geheel zien zonder B2B-marketing aan de ene kant en B2C-marketing aan de andere kant? We hebben geprobeerd dit te doen en hebben vier tactieken gevonden die B2B-bedrijven kunnen leren van B2C-marketing! Laten we aan de slag gaan als je er klaar voor bent!
1. Behandel bedrijven als eindgebruikers!
B2C-marketingstrategieën zijn gebaseerd op eindgebruikers. We horen u zeggen: "Wel, zijn B2B-marketingstrategieën niet op de een of andere manier gebaseerd op bedrijven die ook eindgebruikers zijn?". Technisch gezien wel. Hier bedoelen we echter het positioneren van bedrijven als individuen. Bij B2C-marketing worden doelgroepen of klanten gesegmenteerd door rekening te houden met veel gegevens, zoals hun koopgedrag, demografische kenmerken, hobby's en digitale platforms die ze actief gebruiken. Deze segmentatie moet de doelgroep als een vriend kennen en de digitale marketingstrategie met de juiste stappen ontwikkelen. Dus voordat B2B-marketingstrategieën worden ontwikkeld, kunnen B2B-bedrijven hun huidige en potentiële klanten ook zien als individuen met unieke gedrags- en karaktereigenschappen. Immers, ook al richt u zich op bedrijven, een particulier zal gebruik maken van het product of de dienst die u aanbiedt! Net als bij B2C-marketing kunnen ook B2B-bedrijven de eindgebruikers van hun product of dienst aanspreken, ongeacht of dit vertegenwoordigers, marketingmanagers of financieel adviseurs zijn.
2. Aarzel niet om te communiceren
Het creëren van content is net zo essentieel voor B2B-marketingstrategieën als voor B2C-marketingstrategieën. Het creëren van inhoud in digitale marketing is interactie met de doelgroep en zelfs een dergelijke interactie initiëren. In het kader van hun digitale marketingpraktijken hebben B2C-bedrijven nauw contact met hun eindgebruikers via bloginhoud, posts op sociale media en e-mails. Ze ontvangen zelfs de mening van hun eindgebruikers, beantwoorden hun vragen en voeren soms een gezamenlijk project met hen uit. B2B-bedrijven kunnen er echter voor kiezen dit soort interactie te vermijden omdat ze denken dat ze een formele relatie met hun klanten moeten aangaan.
Aan de andere kant moeten bedrijven ook vragen stellen, vertrouwen en banden aangaan. Zoals het personaliseren van informatieve e-mails, het creëren van bloginhoud om de potentiële vragen van bedrijfsprofessionals te beantwoorden die het product of de dienst die u aanbiedt zullen gebruiken of om hun mening te leren door enquêtes te maken op de platforms die zij actief gebruiken... Dit zijn slechts enkele van de B2C-marketing tactieken die B2B-bedrijven kunnen gebruiken om vertrouwen op te bouwen en hun doelgroepen het gevoel te geven dat ze hen begrijpen en om hen geven.
3. Geef prioriteit aan gebruikerservaring
B2C-marketing richt zich ook op de ervaring die de eindgebruiker heeft met het bedrijf, merk of product. Het gaat er echter niet alleen om hoeveel de eindgebruiker tevreden is met het product of de dienst die hij heeft gekocht. Het kritieke punt is wat voor soort proces de doelgroep ervaart wanneer het product/de dienst in kwestie de aanbieder bereikt. Er zijn bijvoorbeeld veel details, zoals de efficiëntie van de websitebezoeken van eindgebruikers, of ze vinden wat ze zoeken en of ze snel antwoord krijgen op hun vragen. Net als bij B2C-bedrijven hebben al deze criteria direct invloed op het aankoopproces voor B2B-modellen. Het is dus belangrijk om de ervaringen van professionals die bij B2B-bedrijven kopen te onderzoeken, en er moeten verbeteringen worden aangebracht.
Zoals we aan het begin van deze blogpost hebben vermeld, zal een individu de aankoopbeslissing nemen, zelfs als uw doelwit op papier een bedrijf is. Dat betekent dus dat een gebruiksvriendelijke website of chatbots die constante communicatie mogelijk maken, ook voor B2B-bedrijven een prioriteit moeten zijn.
4. Vergeet je vooroordelen over sociale media
Velen van ons weten hoeveel belang B2C-bedrijven hechten aan actief zijn op sociale media. Soms zijn we zelfs getuige van de oprechte dialogen die ze hebben met hun doelgroepen en hebben we dankzij deze inspanning een hoge dunk van hen. Omdat we weten dat dit een van de meest effectieve stappen naar merkloyaliteit is. Omdat het toelaat om inzicht te krijgen in de doelgroep, is het ook een unieke databron! Als we kijken naar B2B-bedrijven, zien we ze meestal niet actief gebruikmaken van sociale media, afgezien van het vieren van een speciale gelegenheid, het doen van aankondigingen of het delen van persberichten, met uitzondering van de succesvolle voorbeelden.
We kunnen zelfs zeggen dat sommigen van hen een social media-account openen om dit te zeggen: "We gebruiken dit platform."
Interactie is echter cruciaal voor een professional die op zoek is naar de beste CRM-software als waferconsument! Maar welke social media platformen? Bij het beantwoorden van deze vraag profiteren B2C-bedrijven van de klantsegmentatie die we aan het begin van dit bericht hebben besproken. Door dezelfde weg in te slaan, kunnen B2B-bedrijven hun vooroordelen wegnemen dat alleen LinkedIn aantrekkelijk is voor professionals. Een project voor maatschappelijk verantwoord ondernemen kan viraal gaan op TikTok.
Een foto die op Instagram wordt gedeeld, kan een echte band tussen u en uw doelgroep tot stand brengen door de interne dynamiek van uw bedrijf te weerspiegelen. Een "Hoe te gebruiken?" video die op YouTube wordt gepubliceerd, kan onmiddellijk de aandacht trekken van duizenden bedrijfsprofessionals. Onthoud: vooral in dit digitale tijdperk is out of the box denken en uit je comfortzone stappen de essentiële vereiste om te gedijen!