Met uitzondering van managers en jonge startups die het digitale tijdperk geen onoverkomelijke berg vinden, onderschat de huidige generatie die over leiderschapskwaliteiten beschikt vaak sociale media en socialemediamarketing.
Sociale netwerken spelen echter een cruciale rol, vooral bij het succes van marketingactiviteiten. Bovendien biedt het een eindeloze zee voor het verzamelen van leads. Zoals je ziet, of je nu een B2B of B2C bedrijf hebt, je kunt social media kanalen niet uitsluiten van je marketingstrategie als je op zoek bent naar potentiële klanten in 2021! De reden is vrij eenvoudig: sociale netwerken hebben miljoenen abonnees!
Maar dat zullen natuurlijk niet allemaal uw klanten zijn. Hoe vind je dan je toekomstige klanten tussen hen? Hier zijn vijf strategieën om leads te verzamelen met social media marketing!
Door middel van social media marketing kan uw merk in contact komen met zijn doelgroep. Zo kunt u zowel meer te weten komen over de mensen die u aanspreekt als hun behoeften beter begrijpen. Bovendien kunt u hun informatie verkrijgen, dat wil zeggen leads verzamelen, en de kans krijgen om rechtstreeks met elk van hen te communiceren. Laten we eens kijken hoe je dit kunt doen met social media marketing.
1. Genereer leads met advertenties
Als we kijken naar marketing via sociale media, is adverteren op sociale platforms een van de eerste methoden die in je opkomt. Onthoud echter bij het verzamelen van leads via socialemediamarketing dat adverteren slechts de eerste stap is van een lange reis. Dat komt omdat de advertenties op sociale media u een idee geven van waar u uw doelgroep kunt vinden en u helpen de strategie die u heeft gekozen te verifiëren.
Algoritmen kunnen inhoud aantonen die verband houdt met de zoekopdrachten van gebruikers, en zo advertenties weergeven die overeenkomen met hun interesses. U kunt ook profiteren van de meeste socialemediaplatforms door middel van op interesses gebaseerde targeting om potentiële klanten te creëren. U kunt ook identificeren welke voor u effectiever zijn en profielen van uw potentiële klanten ontwikkelen op basis van de resultaten die u via advertentiecampagnes krijgt.
2. Organiseer social media competitie en geef cadeaus
Iedereen houdt van cadeaus. Daarom raden we je aan om een competitie op sociale media te organiseren die prijzen uitreikt en een loterij te houden. Daarom kunt u mensen aanmoedigen om het cadeau-aanvraagformulier of het deelnameformulier in te vullen en te delen op sociale mediaplatforms. Op deze manier kunt u leads verzamelen en een natuurlijke omgeving creëren voor WOM-marketing (Word of Mouth). U kunt de verzamelde leads gebruiken voor e-mailmarketing en uw potentiële klanten informeren over uw speciale acties of de producten of diensten die u aanbiedt.
3. Maak enquêtes om de interactie te vergroten
Wilt u bepalen of uw potentiële klanten uw product/dienst nodig hebben of begrijpen hoe u uw product/dienst kunt verbeteren? Vraag het ze dan! Uw potentiële klanten kunnen uw gids zijn voor nieuwe ontwikkelingsgebieden. Het maken van enquêtes is de beste manier om dit mogelijk te maken. Via de enquêtes stelt u zich open voor deelname op sociale media, kunt u de mening van uw potentiële klanten leren kennen en hun contactgegevens krijgen, zoals e-mail en telefoon
Mensen vinden het meestal leuk als iemand hen vragen stelt en willen weten wat hun mening is. Dit is echter niet altijd het geval. Het kan ook nodig zijn om enkele stimulerende elementen te gebruiken om de deelname te vergroten. U kunt ze aanmoedigen met een aanbod als “Doe mee aan onze enquête en profiteer drie maanden gratis van onze premium service”. Zo kunt u van uw prospects klanten maken, uw producten of diensten verbeteren door de resultaten van de enquête te evalueren en een loyaal publiek creëren. Even een korte maar belangrijke opmerking: Vergeet niet om feedback te geven aan uw beschikbare en potentiële klanten over de beslissingen die u hebt genomen of de functies die u heeft ontwikkeld op basis van de resultaten van de enquête
4. Laat uw potentiële klanten partners van uw verkoop zijn
Het nastreven van gemeenschappelijke doelen is een van de meest effectieve manieren om potentiële klanten te werven. Over wat voor doelen hebben we het? Winst maken natuurlijk! Als u bijvoorbeeld een infrastructuur zoals WordPress voor uw website gebruikt, kunt u een systeem creëren waarin gebruikers die uw product/dienst willen promoten, een commissie kunnen ontvangen voor elke verkoop via een verwijzingslink. U kunt deze link aanpassen met een bijnaam, deze delen op sociale media en traceerbaar maken.
Laten we een concreter voorbeeld geven: XYZ-bedrijf ontwikkelt software en stelt deze online in gebruik voor € 20 per maand. De website van het bedrijf heeft een systeem dat 10% korting of commissie geeft op elke verkoop via verwijzingslinks. Dit systeem is een belangrijke stimulans om van uw prospects klanten te maken. Zo kunt u nieuwe klanten werven, veel informatie leren, zoals met wiens referentie ze zijn gekomen en hun andere connecties, en deze gebruiken in uw marketingpraktijken.
5. Houd live-uitzendingen of webinars op uw sociale media-accounts
Direct contact maken met uw publiek betekent dat u ze beter leert kennen. De live-uitzendingen en webinars die u houdt op de sociale mediaplatforms die zij actief gebruiken, zijn perfect voor hen om een echte gesprekspartner te vinden, meer over u te weten te komen en u dus te vertrouwen. U kunt hun vragen beantwoorden en hun feedback verzamelen om uw producten/diensten onder de aandacht te brengen. U kunt ook de kans krijgen om bekendheid te creëren voor uw merk in de markt waarin u actief bent en het als referentiepunt te positioneren. Wat nog belangrijker is, de registratieformulieren van live uitzending of webinar die u gaat maken, zijn op maat gemaakt voor het verzamelen van leads. Zo verzamel je leads via deelnamelijsten, nodig je ze uit voor de volgende live uitzending of webinar en vind je gemakkelijk je toekomstige klanten.