AI, een tijdlang onderdeel van ons dagelijks leven, voornamelijk via smartphones die we elk moment delen, wordt eenvoudigweg gedefinieerd als "het vermogen van een machine om intelligent menselijk gedrag te imiteren". Dit imiterende genie, een aanbevelen van kleding, films en muziek van onze favoriete, beantwoordt onze vragen, herkent ons van gezicht en beschrijft zelfs onze bestemming en gaat er ook met ons heen, leert alles van ons. Dit betekent... Het is onmogelijk om een grens aan de menselijke intelligentie te noemen, dus dat geldt ook voor AI.
Dus waarom leren we digitale marketing niet aan AI? We hebben zojuist het grenzeloze potentieel van menselijke intelligentie genoemd... Nu is het tijd om het te zien.
Gedefinieerd als AI Marketing, positioneert dit concept AI als een hulpmiddel in het hart van digitale marketing. ("yapay zekayla entegre pazarlama" in het Turks) Hoe? Laten we er samen naar kijken.
AI als digitale marketingtool
Het verzamelen en analyseren van gegevens via meerdere kanalen is het belangrijkste onderdeel dat AI tot een digitale marketingtool maakt, die een plaats heeft veroverd in de digitale wereld. Laten we, voordat we de reden uitleggen, bespreken waarom het verzamelen en analyseren van gegevens opmerkelijk is voor digitale marketing. De logica van marketing is gebaseerd op het leren van het verleden, het evalueren van het heden en het voorspellen van de toekomst. Toch is het onmogelijk om deze doelen nog een stap verder te brengen met ongegronde voorspellingen, vooral in het digitale tijdperk. Meetbaarheid is een must, oftewel datagedreven strategieën.
Realtime besluitvorming is een ander belangrijk punt. Op dit moment veranderen AI en machine learning, een subset van AI, digitale marketing in een real-time en zelflerend veld. De wereldwijde technologiereuzen maken al gebruik van AI om platforms en apps te ontwikkelen die de behoeften van de klant begrijpen en de communicatie optimaliseren, afhankelijk van de daadwerkelijke output. Ze zijn allemaal op onze ellebogen. Google Maps, Netflix, Spotify, Facebook, Uber…
Heb je data om AI te trainen?
We zijn het erover eens dat AI een revolutie teweegbrengt in de toekomst van digitale marketing, toch? Toch zijn er hiaten in uw hoofd als het gaat om AI-integratie: hoe u geïntegreerde digitale marketing met AI kunt ontwikkelen. Nu is het tijd om die gaten op te vullen.
We zeiden dat AI van mensen leert en deze lessen imiteert. Daartoe is er behoefte aan het begrijpen en verwerken van natuurlijke taal (NLP - Natural Language Processing) en afbeeldingen (Image Processing), samen met het vermogen om te leren, te redeneren en om te gaan met mensen, machines en de omgeving.
In tegenstelling tot traditionele software is een AI-systeem ook gebaseerd op leermethoden, omdat het alles toepast wat het is aangeleerd, wat het gemeenschappelijke kenmerk is van elk op AI gebaseerd algoritme. Het leergedeelte is van vitaal belang voor de functionaliteit, omdat je gegevens nodig hebt om AI te trainen. Laten we een voorbeeld geven! U moet enkele gegevens verstrekken om ervoor te zorgen dat het algoritme correct werkt en de e-mail op het opgegeven tijdstip verzendt als u verzendtijdpersonalisatie wilt gebruiken voor elke persoon in uw e-maildatabase. Hiervoor, of het nu gaat om e-mailmarketing, socialemediamarketing, contentmarketing of wat voor soort digitale marketing uw focus ook is, het integreren van multichannel-gegevens in het AI-ondersteunde platform dat u gaat gebruiken, is een must. Met andere woorden, de eerste vraag die je moet stellen voordat je op zoek gaat naar AI-geïntegreerde digitale marketing: “Heb ik de data om AI te trainen?”
Voordelen van AI en machine learning voor digitale marketing
Met behulp van AI en machine learning kunt u gegevens van alle kanalen analyseren - van sociale media tot chatbots, van websites tot bestemmingspagina's, van e-mails tot digitale advertenties in digitale marketing, wat we kunnen beschouwen als een interactieproces via meerdere kanalen. Het punt dat hier aandacht behoeft, is dat u via NLP-technologieën gegevens uit meerdere bronnen kunt halen - niet alleen teksten, maar ook afbeeldingen, video's en audiogesprekken. U kunt het klantenbestand dus segmenteren in meerdere standaardparameters, zoals persoonlijke en demografische kenmerken, voorkeuren en merkbetrokkenheid. Met behulp van deze stappen kunt u bepalen hoe u met klanten omgaat in uw digitale marketingstrategie en wat de meest geschikte inhoud voor elk klantsegment is. Bovendien stimuleert het potentiële klanten en klantbetrokkenheid, merkloyaliteit en reacties om campagnes te activeren. Het kan tot nu toe erg blauw lijken. Het is dus nu tijd om te solliciteren.
Verhoogt de effectiviteit van gepersonaliseerde berichten
In digitale marketing behoren gepersonaliseerde berichten tot de meest effectieve manieren om te laten zien dat u uw klanten en doelgroep goed kent. Het belangrijkste van met name e-mailmarketing, deze inhoud, gecombineerd met slimme algoritmen, sloeg op de witte. Laten we eens kijken naar e-mailmarketingtools.
AI-ondersteunde e-mailalgoritmen zijn uw hulp om de geplande berichten zoals nieuwsbrieven, campagnes, webinar-uitnodigingen via e-mail met uw klanten te delen. Het scheidt uw klanten tegelijkertijd op basis van hun interesses, bedrijfstakken of titels.
Alles is geweldig tot nu toe. Het is zelfs mogelijk om dit via Excel te doen, toch? Niet precies, helaas. De leider van dergelijke digitale marketingtools, AI-technologie, helpt u toegang te krijgen tot informatie: wie heeft uw e-mail geopend? Wanneer gingen ze open? Wie heeft op de uitnodigingslink in de e-mail geklikt? Wie heeft deze e-mail met anderen gedeeld? Dit is een uitgelezen kans om de klantsegmentatie te verbeteren. U kunt prioriteit geven aan degenen die uw e-mail onmiddellijk hebben geopend en een herinneringsmail sturen aan degenen die op de uitnodigingslink hebben geklikt maar zich niet hebben geregistreerd. U kunt ook ongeïnteresseerde mensen verwijderen als uw focus vergelijkbaar is in uw volgende campagne, of inhoud maken die alleen voor hen is, misschien een interesse van hen. Wat AI u biedt, is in feite de mogelijkheid om gebruikersvoorkeuren bij te houden.
Verbetert de klantervaring
Het bijhouden van gebruikersvoorkeuren maakt de weg vrij voor het verbeteren van de effectiviteit van alle soorten digitale marketing, niet alleen e-mailmarketing. Het volgen van met name bezoekersgedrag op uw website, op uw digitale etalage, geeft u output waarmee u uw digitale marketingstrategie volledig kunt veranderen. Het volgen van het bezoekersgedrag tijdens hun browsesessie en het gebruik van AI-leeralgoritmen om de volgende navigatiemanieren te optimaliseren, levert veel informatie op: naar welke pagina's zoeken bezoekers? Hoe gaan ze om met de chatbot van uw website? Wat verwachten ze van jou? In welke aspecten van uw merk zijn ze geïnteresseerd? Over welke eigenschappen zijn ze niet tevreden? Dit zijn in feite allemaal de outputs die AI u biedt door middel van gedragsgegevens. Klikfrequenties, paginaweergaven, interacties... Tracking helpt u dergelijke vooraf gedefinieerde gedragspatronen te definiëren, risico's te zien en de klantervaring te verbeteren, door onderdelen te ontdekken die u moet ondersteunen of volledig moet veranderen.
Zorgt ervoor dat u een foutloze, consistente strategie volgt
AI en machine learning in digitale marketing zijn gebaseerd op het automatiseren, versnellen en verkrijgen van bugvrije processen. Zo creëer je een consistente klantbeleving. De enige manier om doelgroepen en de inhoud waarin ze echt geïnteresseerd zijn bij elkaar te brengen, is bijvoorbeeld de automatisering van sociale mediamarketing: het maken van post- en campagneschema's, het vastleggen en profileren ervan.
Op deze manier hebben specialisten op het gebied van digitale marketing de kans om de eisen van de klant/koper te begrijpen en hen tevreden te stellen met de producten, diensten en inhoud op basis van hun unieke behoeften.
Hoe zal AI het gezicht van digitale marketing veranderen?
De integratie van AI en machine learning in digitale marketing vereist een lang proces, zoals in het geval van grote ondernemingen die digitale transformatie toepassen. Toch suggereren de schattingen dat snel handelen voor een groot deel nieuwe kansen voor ons zal openen.
Gegevens die door AI worden gebruikt om gebruikersgedrag te evalueren, een grote hulp om de voorkeuren van de doelgroep te begrijpen, hebben al behoorlijk succesvolle resultaten opgeleverd. Siri waar we zelfs mee kunnen chatten wanneer we willen... De stemmingsvoorspeller Spotify die vriendelijk zegt: "luister hiernaar"... Google stelt voor om onze gasten te informeren dat we te laat zullen zijn voor het geval we niet op de vergaderlocatie zijn aangekomen... Extreem adembenemend, is het niet?
Dat AI effectievere innovaties introduceert door middel van technologieën zoals beeldverwerking en NLP, wordt beschouwd als een nieuw tijdperk voor op prestaties gebaseerde marketing. Dit neemt natuurlijk niet weg dat we nog maar aan het beginpunt van onze reis staan. Toch is er geen reden waarom specialisten op het gebied van digitale marketing de komende jaren niet zouden beginnen met de ontwikkeling van AI.