Hoewel marketingpraktijken op de agenda lijken te staan van B2C-industrieën, waarvan de doelgroep eindgebruikers is, is het ook van cruciaal belang voor B2B-industrieën, wiens doelgroep bedrijven zijn, vooral in het technologietijdperk. Bedrijven die actief zijn in B2B-industrieën moeten digitale activiteiten integreren in traditionele bedrijfsregels en gebruikmaken van digitale marketingpraktijken om succesvolle marketingstrategieën te implementeren. Dus hoe doe je marketing in B2B-industrieën? In onze blogpost hebben we deze vraag voor je beantwoord.
Tegenwoordig zijn sociale netwerken een essentieel hulpmiddel geworden voor elk bedrijf. Het beoogde gebruik van deze netwerken diversifieert elke dag. Onderzoeken tonen zelfs aan dat de doelen van digitale strategieën variëren, afhankelijk van het bedrijfstype. Bedrijven in de B2C-industrie richten zich op continu contact met hun eindgebruikers, het vergroten van de interactie en het aanzetten tot actie met likes, commentaren en posts. De logica van digitale marketingactiviteiten in B2B-industrieën is echter een beetje anders. Het informeren van gebruikers en vooral het vergroten van de naamsbekendheid als referentiepunt zijn de doelen van de bedrijven.
Inhoud als de belangrijkste focus van B2B-industrieën in marketing
Inhoud is het best "verkopende" materiaal van het digitale. Bedrijven kunnen hun imago en reputatie bij hun doelgroepen versterken met gekwalificeerde en branchespecifieke inhoud die is voorbereid door rekening te houden met de voordelen voor de gebruiker.
Studies tonen aan dat bedrijven 25% van hun marketingbudget investeren in contentmarketing en contentproductieactiviteiten. Om een moderne en effectieve marketingstrategie te hanteren, moeten bedrijven die actief zijn in de B2B-industrie ook investeren in content.
Dit type digitale marketing, of contentmarketing, wordt uitgevoerd op de websites en sociale netwerken van de bedrijven. Dus welke stappen moeten worden overwogen? Laten we verder gaan naar de volgende alinea.
5 dingen waar B2B-industrieën aandacht aan moeten besteden in hun marketingpraktijken
1. Ken uw doelgroep
Ongeacht welke methode of platform u gebruikt, u moet uw doelgroep analyseren voordat u marketingactiviteiten uitvoert. Het kennen van uw doelgroep is veel gemakkelijker in B2B-industrieën in vergelijking met B2C. Dat komt omdat de voorspelling van consumentengedrag complexer is dan de analyse van de kenmerken van bedrijven. Om een effectieve B2B-marketingactiviteit uit te voeren, moeten de structuren, behoeften, visies en marktdynamiek van de beoogde bedrijven bekend zijn. Een ander belangrijk punt zijn de digitale gewoonten van deze bedrijven. Zo kunt u eenvoudig de digitale marketingstrategieën identificeren die u moet volgen, zodat ze u zo snel mogelijk kunnen bereiken.
2. Uw website is uw thuis
Een website is de officiële aanwezigheid van een bedrijf in de digitale omgeving. Het moet goed ontwikkeld, gebruiksvriendelijk en eenvoudig zijn. Het moet echter bovenal de meest elementaire informatie over een bedrijf bevatten, zoals de principes, waarden en geschiedenis. Dit is de beste manier om een solide basis te vormen voor digitale marketingactiviteiten. Als u de website als uw thuis beschouwt, moet u de bezoekers, dat wil zeggen de gasten van uw huis, op de beste manier ontvangen, en indien nodig moet u de puntjes op de zetten om uw huis te verbeteren en comfortabeler te maken. In dit verband kunnen voorbeelden worden gegeven van het wijzigen van de paginalay-out, het opnieuw opbouwen van de inhoud van de website en het gebruik van interactietools zoals chatbots of formulieren om de gebruikerservaring te verbeteren.
3. Spreek uw branche aan met blogartikelen
Een van de meest ideale en effectieve methoden voor B2B-bedrijven is om zich te concentreren op contentcreatie voor marketingactiviteiten. Hier hebben we de blogposts die bij uitstek geschikt zijn voor de doelgroep om de informatie te vinden waarnaar ze op zoek zijn in het huis van het B2B-bedrijf, dat wil zeggen op de website. Blogposts helpen bedrijven hoger te scoren in zoekmachines met SEO-verbeteringen en zijn van groot belang om de digitale zichtbaarheid van bedrijven te vergroten en het opbouwen van vertrouwen te vergemakkelijken. Het hangt af van de kwaliteit van de inhoud voor een B2B-bedrijf om de voordelen van blogposts te zien. Als de inhoud echter gekwalificeerd is en rekening houdt met de voordelen van de doelgroep, zal deze zijn waarde voor zoekmachines en lezers vergroten.
Op dit punt worden de analyses van de vragen, zoals via welke zoekwoorden de website zijn verkeer ontvangt, op welke onderwerpen de doelgroep naar de branche zoekt of vanaf welke locaties de website wordt bezocht, de bepalende factoren voor de inhoudsstrategie.
4. Sociale netwerken gebruiken om uw potentiële belanghebbenden te bereiken
Net als in B2C-industrieën is de website van vitaal belang, maar in B2B-industrieën is deze op zichzelf niet voldoende. Actief zijn op sociale netwerken is ook fundamenteel. Dat komt omdat sociale netwerken tegenwoordig de digitale omgevingen zijn waarin mensen kunnen socialiseren en industrieën en bedrijven "netwerken" kunnen vormen, zoals in de meest gebruikte term. Terwijl B2C-industrieën deze sociale netwerken gebruiken om met hun eindconsumenten te communiceren, zouden B2B-industrieën sociale netwerken moeten gebruiken om met potentiële klanten en belanghebbenden te communiceren. Beginnend met LinkedIn, YouTube en Facebook, zouden bedrijven actief moeten zijn op de platforms die het meest geschikt zijn voor hun bedrijfstakken en doelgroepen en marketingtypen zoals videomarketing, contentmarketing en socialemediamarketing opnemen in hun marketingstrategieën om leads te verzamelen.
5. Vergeet niet dat we nog steeds e-mails hebben!
E-mail is een essentieel hulpmiddel dat al jaren actief wordt gebruikt voor de interne communicatie van bedrijven en hun processen met klanten. Aangezien het wordt gebruikt om de doelgroep te informeren over het recente bedrijfsnieuws en de nieuwe producten of diensten die worden aangeboden in B2B-marketingactiviteiten, moeten e-mails ook worden gebruikt om informatie te delen die de reputatie van het bedrijf zal vergroten, zoals onderzoek, rapporten , en voorspellingen met betrekking tot de industrie. E-mails spelen een belangrijke rol bij het bereiken van potentiële bedrijven en het genereren van klanten uit de bestaande leads. Met de analytische gegevens die het levert, geven ze ook belangrijke inzichten in het gedrag van de gecontacteerde bedrijven.
Er zijn verschillende tools die voor deze praktijk worden gebruikt, namelijk e-mailmarketing. Deze tools bieden veel gegevens, van de openingspercentages van e-mails tot de doorklikpercentages. Al deze gegevens stellen de bedrijven in staat om de sterke en zwakke punten van hun marketingstrategieën op een gegevensgerichte manier te meten en ervoor te zorgen dat ze de juiste stappen zetten om deze strategieën te verbeteren.