In onze vorige blogpost hebben we digitale marketingtrends besproken. Met het nieuwe jaar willen we het ook hebben over de B2B marketingtrends van 2022. Laten we ze samen ontdekken in 10 stappen. Vergeet niet om ook de tips op te volgen!
Het groeiende belang van video’s
Een Cisco-rapportuit 2017 voorspelde dat video's in 2022 82% van al het internetverkeer zouden uitmaken.
Nu is het 2022… Video is het snelst groeiende contenttype geworden dat door 80% van de marketeers wereldwijd wordt gebruikt en breikt de top. 84% van de aankoopmakelaars zegt meer overtuigd te zijn om in een product of dienst te investeren bij het bekijken van een promotie- of vergelijkingsvideo.
Tip – Wanneer u de video's op uw website deelt met een "insluitcode", kunt u de prestaties van uw video volgen.
Sociale media zijn overal
Met 4,48 miljard actieve gebruikers wereldwijd, staan sociale media bovenaan de lijst van opkomende trends in 2022. Volgens het eindejaarsonderzoek van Hubspot presteerden sociale media beter dan e-mails en bedrijfswebsites door in 2021 het nummer één marketingkanaal te zijn.
Tip – Wanneer u de video's op uw website deelt met een "insluitcode", kunt u de prestaties van uw video volgen.
De verspreiding van omnichannel marketing
Nu wachten B2B-kopers op meer veeleisende en op B2C geïnspireerde merk- en klantervaringen. Helaas is het vinden van het beste platform voor goed geadresseerde B2B-marketinginspanningen alleen niet voldoende. U moet uw klanten ook meerdere opties bieden om met uw bedrijf te communiceren. McKinsey beschouwt 'omnichannel zijn geen uitzondering maar een noodzaak'.
Tip - Deze kanalen omvatten face-to-face, telefoon, e-mail, livechat, sociale media, websiteformulieren en meer!
Het toegenomen gebruik van kunstmatige intelligentie (AI)?
Als een belangrijk onderdeel van datastrategieën zal AI zijn positie in de marketingwereld van 2022 versterken. AI zal naar verwachting snellere en nauwkeurigere beslissingen nemen in vergelijking met mensen, betere inzichten en snellere analyses opleveren, anticiperen op de behoeften en het gedrag van klanten, campagnes aanpassen en routinetaken automatiseren en stroomlijnen, waardoor efficiëntere en slimmere marketingprocessen mogelijk worden.
Tip - De eerste en meest essentiële stap om lid te worden van de AI-wereld kan via chatbots zijn!
Huidige klanten zijn nu waardevoller
Hoewel het voortdurend verwerven van nieuwe klanten een must is om de winstmarges te vergroten en uw bedrijf te laten groeien, zorgt het behouden van beschikbare klanten in periodes met grote onzekerheden en slechte stabiliteit voor de duurzaamheid van uw bedrijf. Bij het opbouwen van diepere relaties met huidige klanten, zijn onderwerpen die benadrukt moeten worden onder meer uitgebreide en nauwkeurige klantgegevens, gegevensgestuurde accountprofilering en -identificatie, aangepaste berichtgeving en marketing, en ontwikkeling van klantervaringen.
Tip - Marketing- en verkoopteams moeten samenwerken - niet naast elkaar! - om het succes te helpen van deze strategieën die vandaag combineren met de toekomst.
De terugkeer van evenementen
Ook met COVID-19 hebben we 2022 verwelkomd. Voorlopig weten we niet of en wanneer de pandemie zijn effect verliest. Veel veranderingen, waaronder minder reizen, thuiswerken en virtuele vergaderingen, die door het virus in ons leven zijn geïntroduceerd, zullen echter inderdaad permanent worden. Maar we hebben ook goed nieuws: hoewel hun vorm is veranderd, zullen evenementen, een belangrijk onderdeel van de marketingbudgetten vóór de pandemie, ook in 2022 een kritieke plaats in ons leven innemen. Nu, het succes van deze nieuwe virtuele en/of hybride evenementen wordt beoordeeld op basis van de kwaliteit van de deelname, niet de drukte. Dat betekent dat wat belangrijk is niet het aantal deelnemers is, maar hoeveel vraag een evenement creëert...
Tip - Het verbeteren van de technische kwaliteit en het benutten van de voordelen van het digitaal houden van evenementen met extra functies is vereist om succesvolle virtuele evenementen te realiseren. We raden je aan om JakoMeet eens te bekijken.
De digitalisering versnelt, maar wacht! Waar zijn de koekjes?
We lijken je te horen zeggen: "Meer koekjes?". Ja! Digitale trends, die met de recente ontwikkelingen in een stroomversnelling zijn gekomen, zullen naar verwachting niet vertragen. Terwijl marketingtechnologieën (MarTech) zich uitbreiden, krijgen marketingprofessionals meer kracht met tools die "as a service" worden aangeboden door cloudtechnologieën. Het verbod van Google Chrome op het volgen van transacties tussen websites via cookies is echter een van de belangrijkste veranderingen die van invloed zullen zijn op marketeers in de online wereld van 2022.
Tip - Het maken van gebruikers-ID's zonder cookies van derden is ook mogelijk door gegevens te gebruiken die zijn verkregen uit gegevens van eerste partijen, sociale media, e-mail en andere digitale platforms.
Klantgerichtheid staat centraal in de groeistrategie!
We hebben eerder de recente vraag van B2B-kopers naar B2C-ervaringen genoemd. Kopers willen vooral dat deze versnelling plaatsvindt, maar waarderen ook steeds meer de naadloze en ononderbroken B2B-processen - precies zoals ze verwachten van retailers als Amazon en diensten als Netflix. In 2022 zullen B2C-geïnspireerde en CX-gerichte B2B's een concurrentievoordeel behalen.
Tip - Hier zijn enkele fundamentele concepten om klantgericht te worden: opties, omnichannelmarketing, hypertargeting en op maat gemaakte diensten en producten.
Mobile-first marketingstrategieën bieden voordelen
Het huidige aantal smartphonegebruikers in de wereld van vandaag is 6.4 miljard. Bovendien gebruikt 80% van de online shoppers hun mobiele telefoon om productrecensies op te zoeken of prijzen te vergelijken. Onderzoek toont aan dat de verschuiving naar online en dus mobile-first marketingstrategieën in 2022 zal worden hervat. Daarom is het belangrijk om een gebruiksvriendelijke, mobielgerichte ervaring te ontwerpen met de mogelijkheid om het klanttraject voor zowel bestaande als potentiële klanten te stroomlijnen, des te meer.
Tip - Optimalisatie van mobiele apparaten vergroot het bereiken van doelen en de betrokkenheid van uw merk, terwijl u de klantervaring kunt verbeteren door middel van maatwerk.
Loyaliteit van werknemers behouden is nu belangrijker
B2B-bedrijven besteden ook meer aandacht aan loyaliteitspraktijken van werknemers om het hoofd te bieden aan de "Grote Berusting" -golf van de pandemie en hun beste talent te behouden. Onderzoek toont aan dat loyaliteit van medewerkers de bedrijfsontwikkeling kan ondersteunen, de verkoop kan stimuleren, de klantervaring en -tevredenheid kan verbeteren, het klantverlies kan verminderen en de winstgevendheid kan vergroten. Onthoud: uw medewerkers zijn uw beste merkambassadeurs!
Tip - Merken kunnen de werkwijzen voor hun klanten aanpassen om de loyaliteit van werknemers te vergroten (zoals luisteren naar de feedback van hun werknemers en dienovereenkomstig oplossingen bedenken, het traject van de werknemer ontwerpen, focussen op het bevorderen van communicatie en betrokkenheid).
Digitaal is zowel het heden als de toekomst van B2B!
Nou... Hoewel de pandemie met zijn beklemmende elementen in 2020-21 een belangrijke plaats in ons leven innam, is hij er nog steeds. Ondanks de introductie van veel negativiteiten, effende het ook het pad voor de digitale wereld. Bovendien bood het ook een kans om de deur te openen naar nieuwe methoden en benaderingen. Digitale marketing groeit, evolueert en ontdekt nieuwe manieren. Vooral B2B-trends wijzen op B2C. Het wordt dus gelezen als verder gebruik van op maat gemaakte applicaties in B2B-marketing. Hoewel het ontwikkelen van technologieën marketingteams gemak biedt, is het niet altijd mogelijk om alle sleutelcompetenties binnen een organisatie in te zetten. Hier komen digitale bureaus om de hoek kijken. Op groei gerichte bureaus met creatieve werken en uitgebreide technische knowhow stroomlijnen de inspanningen van zowel B2B- als B2C-marketingteams.