
Tegenwoordig wordt de marketingwereld, net als veel andere gebieden, opnieuw op digitale fundamenten gevestigd. Terwijl traditionele marketingtechnieken worden vervangen door digitale marketing, krijgen de methoden die worden gebruikt bij marketingactiviteiten en marketingprocessen verschillende dimensies. Bovenaan deze lijst staat het beheer van gebruikersgegevens. Dus wat zijn de kwetsbaarheden van gebruikersgegevens in digitale marketingactiviteiten?
Hoe moeten gebruikersgegevens worden gebruikt in digitale marketing?
In het tijdperk van technologie worden marketingbeslissingen niet langer meer genomen op basis van aannames of ervaringen uit het verleden. Het is omdat we analyses en data-analyse nodig hebben voor effectieve digitale marketingactiviteiten. Met het gebruik van historische gegevens en analyses op basis van schattingen, halen bedrijven meer vruchtbare resultaten uit hun investeringen in digitale marketing en krijgen ze gezondere inzichten in elke strategie binnen hun structuur. Een goed beheer van de verkregen gegevens vereist dat bedrijven in de eerste plaats leren hoe ze deze gegevens moeten gebruiken. Vraag me af hoe? Hier zijn de 5 punten waarmee rekening moet worden gehouden bij gegevensgebruik voor digitale marketingactiviteiten
1. Ken je doelgroep goed
De eerste stap die moet worden gezet voor correct gegevensgebruik bij digitale marketingactiviteiten, is het kiezen van de juiste doelgroep om gegevens van te verzamelen. Om dit doel te dienen, moet u uw doelgroep goed kennen en leren welke gebruikers uw website of advertentiecampagne bezoeken, het potentieel hebben om klant te worden, welk soort gedrag u bij deze gebruikers wilt uitlokken en welke technieken nuttig kunnen zijn om dit te bereiken . Dit zal u helpen bepalen hoe u zich kunt concentreren op uw digitale marketingactiviteiten en solide conclusies trekken uit de gegevens die u verkrijgt.
2. Geef prioriteit aan nuttige gegevens
Een ander punt waarmee rekening moet worden gehouden bij het gebruik van gegevens voor effectieve digitale marketingactiviteiten, is de focus op de kwaliteit van de gegevens, niet op de kwantiteit. Met andere woorden, meer data in aantal is geen criterium voor succes. Integendeel, het maakt het moeilijker. Wat belangrijk is, is om prioriteit te geven aan de gegevens die uw digitale marketingstrategie zullen domineren. Stel hiervoor duidelijke doelen en analyseer je prestaties achteraf om te bepalen wat je nodig hebt.
3. Richt u op de juiste zoekwoorden
Weten hoe uw doelgroep naar dingen op internet zoekt, is een van de belangrijkste voordelen van het gebruik van gebruikersgegevens. Het helpt u eenvoudig de zoekwoorden te identificeren waarop u zich moet richten in uw digitale marketingactiviteiten. Wat hier essentieel is, is het targeten van de juiste zoekwoorden. Als u dit niet bereikt, moet u mogelijk te veel uitgeven aan uw marketingactiviteiten en krijgt u er niets voor terug.
Met behulp van de gegevens van Google Ads kunt u een solide basis leggen voor de strategieën die u op veel gebieden zult volgen, van SEO tot contentmarketing, van advertentiecampagnes tot sociale media.
4. Focus op het vergroten van de interactie
Bij digitale marketing moet u het gedrag van uw doelgroep volgen om de gegevens die u verkrijgt effectief te gebruiken. Hiervoor is het belangrijk om methodes te gebruiken die je doelgroep aanzetten tot actie, dat wil zeggen interactie mogelijk maken. De meest cruciale methode in dit verband is het produceren van inhoud die uw publiek aanmoedigt om actie te ondernemen.
Deze inhoud kan formulieren zijn waar u gebruikers naartoe kunt leiden, links of URL's in e-mailinhoud en knoppen, d.w.z. CTA's (Call to Action), met uitdrukkingen als "Klik", "Nu contact opnemen", "Stuur een bericht" . Ze zorgen ervoor dat uw publiek met u communiceert en verhogen het verkeer dat u ontvangt en de gebruikersgegevens die u verkrijgt.
5. Richt u op de meest geschikte media
Een effectieve digitale marketingactiviteit betekent niet noodzakelijkerwijs dat je op elk platform aanwezig bent. Het is essentieel om de media te vinden die uw publiek vaak gebruikt en waar u de meeste kans heeft om met hen te communiceren. Voor dit doel moet u uw historische gegevens en campagneresultaten analyseren om te zien hoe dicht u bij uw doelen bent en om de zwakheden van slecht presterende campagnes te identificeren. Op deze manier hoef je geen budget toe te wijzen aan kanalen die je niet effectief vindt. Je kunt met een hoger budget campagnes bedenken voor kanalen waar je betere resultaten behaalt.
Op welke gevoeligheden moeten we letten bij het beheren van gebruikersgegevens?
Het verkrijgen van inzicht in gebruikers door middel van data is de gouden sleutel tot duurzaamheid voor elke structuur die zijn marketing- en verkoopactiviteiten tegenwoordig online uitvoert. In de moderne wereld, waar allerlei online activiteiten van consumenten, d.w.z. koopgedrag, kunnen worden gevolgd, verzameld en geanalyseerd, wordt dit proces gebruikt om de consument beter te begrijpen en te analyseren.
We moeten echter opmerken dat consumenten deze mogelijkheid, die een uitstekend voordeel biedt voor structuren van elke omvang, kunnen zien als een enorme bedreiging voor hun privacy. Op dit moment is het essentieel voor bedrijven om rekening te houden met bepaalde gevoeligheden, niet alleen om hun ontwikkeling in datagebruik voort te zetten, maar ook om het vertrouwen van hun publiek in hen te behouden. Dus wat zijn deze gevoeligheden waar we rekening mee moeten houden bij het beheren van gebruikersgegevens?
Dataveiligheid
In het technologietijdperk behoren gegevensprivacy en -beveiliging tot de meest fundamentele gevoeligheden van zowel gebruikers als bedrijven die gebruikersgegevens gebruiken. Daarom moeten bedrijven de verkregen gebruikersgegevens gebruiken in overeenstemming met de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).
Toestemming voor datagebruik
Bedrijven mogen gebruikersgegevens slechts op één voorwaarde legaal gebruiken. Ze moeten gebruikers informeren en hun toestemming verkrijgen voor datagebruik. Met andere woorden, uw website moet zijn bezoekers om toestemming vragen voor het verzamelen van hun gegevens.
Beveiligingsprogramma’s
Gebruikers willen weten of hun gegevens veilig zijn in plaats van welke gegevens bedrijven over hen verzamelen vanwege hun toestemming voor gegevens, d.w.z. cookies, gebruik. Anders kan het identificeren van een mogelijke inbreuk op de privacy van gegevens het bedrijf zowel financiële als morele schade toebrengen. In die zin is het essentieel om een op ISO 27001 gebaseerd beveiligingsprogramma te gebruiken. Dit beveiligingsprogramma zorgt ervoor dat beveiligingspraktijken met betrekking tot klantgegevens continu worden gecontroleerd en bijgewerkt.