d2c-marketing

D2C-marketing (Direct to Consumer-marketing) is een digitale marketingstrategie waarbij een product of dienst rechtstreeks aan de consument, met andere woorden aan de eindgebruiker, wordt verkocht, zonder tussenpersonen van derden zoals retailers, groothandels. Dit kan een beetje verwarrend zijn, vooral voor degenen die geïnteresseerd zijn in B2C-marketing. Laten we dus eens kijken hoe de D2C-marketingstrategie tot stand is gekomen.

De geboorte van D2C

In het digitale tijdperk blijken veel mensen liever online te winkelen dan fysieke winkels te bezoeken. De pandemie maakt al meer dan twee jaar deel uit van ons leven en heeft hier zeker invloed op gehad. Toch zijn er diepgewortelde redenen in de onderhavige zaak. Producten die in de fysieke winkel moeilijk te vinden zijn, kan een consument vandaag de dag met één klik kopen bij webwinkels. Bovendien kunnen ze de producten onafhankelijk van tijd en plaats bekijken. Dit stelt merken in staat om hun klantervaring te personaliseren door middel van het verzamelen van bezoekersgegevens. Terwijl ze dit doen, kunnen ze de winstmarges verhogen door de advertentie- en marketingkosten te verlagen.

Bovendien kunnen ze alle fasen in de klantervaringscyclus analyseren. Op basis van het wegnemen van de behoefte aan tussenpersonen tussen het merk en de doelgroep, stelt de D2C-marketingstrategie merken in staat om de controle over hun klantrelaties terug te krijgen. Dit betekent ook het opbouwen van persoonlijke relaties met hun doelgroep. Op deze manier wordt het verbeteren van merk- en klantloyaliteit eenvoudiger. Dus optimaliseren meer merken hun e-commerce websites en investeren ze in directe verkoop. We moeten zelfs klaar zijn voor meer, zo blijkt uit onderzoek.

Market Realist stelt dat D2C-cijfers van 16 miljard dollar in 2020 naar verwachting de komende vijf jaar met 250% zullen groeien. Merk op dat dit cijfer slechts zes jaar geleden $ 6,6 miljard was. Natuurlijk mogen we de sportkledinggigant Nike niet vergeten. Het verdubbelde de directe verkoop via zijn D2C-marketingstrategie.

5 Stappen van D2C-marketing

Alles lijkt tot nu toe vrij duidelijk voor ons. Maar laten we degenen die zich nog in B2C-marketing bevinden eraan herinneren: als een klant uw product verkiest boven dat van uw concurrent en het koopt van de website van een detailhandelaar, betekent dit dat u opnieuw een verkoop heeft gedaan. Maar daarmee mis je ook de kans om een relatie met je klant op te bouwen. Laten we eens kijken naar de essentiële stappen van de D2C-marketingstrategie en hoe u van de gelegenheid gebruik kunt maken om uw klanten te betrekken.

1. Zeker zijn van de technische achtergrond om uw D2C-marketingstrategie te ondersteunen

Een succesvolle D2C-marketingstrategie heeft technische achtergrond nodig. Een e-commercesysteem dat is ontworpen voor de eindgebruiker, is onder andere het belangrijkste. Toch kunnen e-commercesystemen alleen geen inzicht geven in het gedrag van eindgebruikers om het besluitvormingsproces te versnellen. Wat moeten we doen? Eerste dingen eerst! Integreer een contentmanagementsysteem en een analyseplatform in de website van uw digitale winkel om gebruikersgedrag te volgen en te begrijpen.

2. Verbeter de digitale ervaring van uw klanten

De digitale ervaring moet worden ontworpen om de kloof te overbruggen die wordt gevormd door de besluiteloosheid van de consument: kopen of niet kopen? Wat betekent het? Surfen op internet staat eigenlijk gelijk aan producten aanraken, voelen en testen. Natuurlijk, als je de juiste stappen neemt. Maak uw grafisch ontwerp ongelooflijk aantrekkelijk, geef alle informatie die uw bezoekers nodig hebben voor een aankoopbeslissing. Heb zeker een gebruiksvriendelijke interface! Zorg er trouwens voor dat je de laadtijd van je pagina controleert. Weet je, niemand heeft tegenwoordig het geduld om langer te wachten!

3. Verzamel gegevens

Voor veel merken is het meest uitdagende onderdeel van D2C dat het een enorme hoeveelheid klantgegevensverzameling vereist, aangezien merken alle gegevens moeten begrijpen. De D2C-marketingstrategie is echter in staat om eenvoudig klantgedrag vast te leggen via gegevens. Dus, wat voor soort strategie te volgen? Verzamel de transactiegegevens van al uw kanalen en integreer ze in uw digitale winkel als u de klantervaring wilt verbeteren en bilaterale, sterke en langdurige relaties wilt opbouwen.

4. Bouw klantenserviceteams op

Voor bovenstaande stappen is een monteur geen must. Maar als er sprake is van D2C-marketing, moet er altijd iemand zijn om hun vragen te beantwoorden, aangezien u rechtstreeks contact opneemt met klanten. Misschien hebben ze vooral ondersteuning nodig voor belangrijke onderwerpen zoals verzending en logistiek, hoewel ze alles gemakkelijk kunnen vinden in uw digitale winkel. Dit vraagt om investeringen in klantenservice. De keuze is aan u - het kan een AI of een klantenserviceteam zijn. Maar houd er rekening mee! Je neemt nu direct contact op met je klant, niet meer met je leveranciers.

5. Zorg voor een naadloze communicatie, houd de resultaten bij

In het begin noemden we ook merk- en klantloyaliteit voor D2C-marketing.

De band die uw klanten hebben met uw merk en of ze de volgende keer bij u aan willen kloppen, hangt af van hoe effectief uw communicatie is. Directe communicatie met uw klanten is essentieel om hen te begrijpen. Een directe en echte interactie aangaan is wat u op dit punt moet doen. U kunt bijvoorbeeld post-sales e-mailcampagnes ontwerpen of hun mening leren via enquêtes op sociale media. Meet uw resultaten zodat u resultaten kunt verkrijgen die uw doel dienen. Kies de juiste KPI's (Key Performance Indicator), pas uw statistieken aan. Vergeet niet de verzamelde gegevens te gebruiken om uw klantenservice voortdurend te verbeteren.