Tegenwoordig is het verzamelen van leads de meest effectieve manier om nieuwe verkopen te genereren. Leads verzamelen is toegang krijgen tot de gegevens van potentiële klanten, zoals naam, achternaam, e-mail, telefoon, bedrijf en titel, voor zover zij weten. De gegevens waartoe toegang wordt verkregen, worden vervolgens gebruikt in digitale marketingmethoden om deze potentiële klanten te winnen. Dus, wat voor soort strategieën moet u volgen om leads te verzamelen? Hier zijn zeven strategieën voor het genereren van leads!
Hoewel de theoretische basis van marketing vandaag de dag niet is veranderd, hangt de effectiviteit van marketingactiviteiten vooral af van digitale platforms. Bovendien is het noodzakelijk om de online interesses en gedragingen van het potentiële publiek te leren kennen dat waarschijnlijk interesse toont in een aangeboden product of dienst, informatie over hen te verzamelen en gepersonaliseerde campagnes te ontwikkelen om het aankoopproces op gang te brengen. Om dit allemaal te bereiken, volgt u specifieke strategieën voor het verzamelen van leads. Laten we deze strategieën eens bekijken!
1. Give room for request and contact forms
Aanvraag- en contactformulieren behoren tot de meest gebruikte methoden voor het verzamelen van leads in digitale marketingstrategieën. Aangezien veel studies nu de ineffectiviteit van de "contact" -pagina hebben aangetoond, worden nu formulieren gebruikt die zich op de meest bezochte pagina's van websites bevinden, zoals de startpagina of product- / servicepagina. Omdat u met deze formulieren contactgegevens kunt verkrijgen terwijl u reageert op de verzoeken en vragen van uw bezoekers!
2. Betrek chatbots in de communicatie
Als u uw leads die geïnteresseerd zijn in uw producten of diensten wilt omzetten in klanten, is het winnen van hun vertrouwen een van de eerste stappen die u moet nemen. Het zou het beste zijn als u hiervoor een dialoog tot stand brengt. Het hebben van een gesprekspartner is dus van groot belang voor uw bezoekers als ze vragen hebben en direct contact met u willen opnemen tijdens het browsen op uw website. Dit is precies het punt waar chatbots in het spel komen, omdat ze hulp bieden bij het initiëren van een dialoog en het verkrijgen van contactgegevens. Chatbots moeten altijd toegankelijk en niet-opdringerig zijn. Met andere woorden, een chatbot die vanuit een raam naar je zwaait en je de hele tijd aan zijn aanwezigheid herinnert, kan net zo vervelend zijn als een verkoper die constant achter je aan loopt, ook al heb je geen ondersteuning nodig als je in een winkel loopt!
3. Gebruik CTAs
Soms moeten mensen worden aangemoedigd om hun informatie te delen. Aanmoediging betekent hier hen eraan te herinneren wat ze zullen winnen. "Call to Action (CTA)" is essentieel om het verzamelen van leads door middel van herinneringen te vergemakkelijken.
In zekere zin dient CTA als een boodschapper van de voordelen die potentiële klanten worden geboden. Berichten als “Meld je aan”, “Maak gebruik van een korting” of “Download ons E-book gratis” geven bezoekers een aanleiding om hun contactgegevens met je te delen.
4. Vergeet SEO niet!
We zien Search Engine Optimization (SEO) in bijna elke stap van digitale marketing, en het is een van de beste methoden om de potentiële verkoop te vergroten. Het doel van SEO is om het inkomende organische verkeer van zoekopdrachten van zoekmachines te vergroten. Om dit te bereiken, moet u zeker veel stappen ondernemen, zoals het optimaliseren van uw website, het identificeren van de juiste zoekwoorden die de positie van de zoekmachines op de resultatenpagina kunnen verhogen en het maken van een blog of inhoud met de relevante websiteteksten. Zo kunt u het profiel van uw doelgroep analyseren door het best mogelijke publiek aan te trekken.
5. Ontdek de kracht van lead magnets
Een lead magnet is een marketingterm voor inhoud en evenementen waarin mensen die op zoek zijn naar informatie over een bepaald onderwerp op internet geïnteresseerd zijn. Magneten variëren op basis van de kenmerken van de doelgroep. Magnet-voorbeelden zijn gratis e-books, video-tutorials, online cursussen, podcasts, infographics of gratis bij te wonen webinars. Kortom, elk materiaal dat bezoekers kan overhalen om een website te verlaten, werkt als een hoofdmagneet. Zo kun je veel leadbronnen verkrijgen zoals deelnamelijsten en abonnementen.
6. Zet FOMO in uw voordeel
Het concept Fear of Missing Out (FOMO) is de angst om te missen wat er elders kan gebeuren. Mensen willen de agenda volgen en toegang hebben tot up-to-date informatie over de onderwerpen waarin ze geïnteresseerd zijn. Vertegenwoordigers van de industrie geven bijvoorbeeld om ontwikkelingen zoals wat er nieuw is in hun branche en wat voor soort investeringen spelers uit de industrie doen. Evenzo worden actueel nieuws en evenementen die de aandacht van zowel bestaande als potentiële gebruikers kunnen trekken, bij het overwegen van een product of dienst aangekondigd via methoden zoals blogs, posts op sociale media en mailings. Door dergelijke inhoud te maken, kunt u FOMO in uw voordeel gebruiken en snel de doelgroep identificeren die het dichtst bij het aangeboden product of de aangeboden dienst en de kenmerken ervan staat.
7. Volg de digitale sporen
Het verzamelen van gekwalificeerde leads met een uitstekende SEO en goed gestructureerde contentmarketing kost zeker tijd. Zo kunt u met reclamecampagnes sneller en concretere resultaten behalen. Hoewel ze positieve resultaten op de korte termijn zullen opleveren, moet u altijd onthouden dat het geen duurzame en langetermijnmethoden zijn...Welnu, hoe helpen de campagnes om leads te verzamelen? Campagnes die zijn gemaakt, ook wel bekend als Pay Per Click (PPC) of Paid Advertising, stellen u in staat om klanten te werven die een digitaal spoor achterlaten door op uw advertentie te klikken. U kunt dus veel leren over het land waar ze wonen, hun geslacht en leeftijdscategorie, de apparaten die ze gebruiken en hun mogelijke interesses.