Bij het ontwerpen van zakelijke ideeën en het opstellen van strategieën, moeten ondernemers zich concentreren op de marketingstrategie. Start-up marketing is echter een kritieke zaak die u aan professionals moet overlaten! Als start-ups werken met een professional en een ervaren digitaal marketingteam dat het veld kent, kunnen ze een nieuw professioneel perspectief krijgen en zich richten op het verbeteren van hun producten.
Stel dat u op de toekomst anticipeerde of een gat in de markt zag. Je identificeerde de behoeften. Nu heb je een geweldig zakelijk idee. Je gaat mensen aantrekken als bijen rond een honingpot! Je hart bonst van opwinding. Je bent al begonnen met het vormen van ideeën en dromen over je bedrijfsnaam, logo, website, app-ontwerpen en zelfs de influencers waarmee je kunt samenwerken. Natuurlijk willen we niet voorkomen dat u enthousiast wordt. Uiteindelijk is opwinding misschien wel een van de essentiële persoonlijkheidskenmerken van een ondernemer... Een ondernemer moet echter nog twee belangrijke kenmerken hebben om niet in korte tijd te vervagen: Objectief en geduldig zijn. Als je vanaf het begin van je reis de juiste mensen bij je hebt, die kunnen zeggen dat de keizer geen kleren heeft en hoop kan geven wanneer dat nodig is, kun je het lot van je bedrijf zien. Welnu, waarom hebben we stilgestaan bij onze blogpost met de titel marketing? Als het gaat om start-upmarketing, cirkelen we eigenlijk rond deze twee feiten waarmee we te maken zullen krijgen:
- Met een perfect product kun je je start-up niet alleen aan de massa voorstellen.
- Als uw product niet werkt, kunt u zelfs met een eersteklas marketingstrategie en budget geen miljoenen bereiken.
Laten we beginnen. Ben je klaar om te weten waarom start-up marketing een kritieke zaak is die je aan professionals moet overlaten?
Als je de spijker op de kop wilt slaan, moet je het doelwit zien…
Helemaal aan het begin van uw reis moet u ook de tweede waarheid onder ogen zien, zodat u op de lange termijn met succes uw pad kunt bewandelen. Voordat u zelfs maar uw businessplan ontwikkelt, moet u zich ook concentreren op uw marketingelementen en de elementen van uw merkidentiteit, zoals uw bedrijfsnaam of logo. Nou, ja, je hoort het goed: we hebben het over start-upmarketing nog voordat je je businessplan hebt ontwikkeld. Dat komt omdat uw marktonderzoek en marketingstrategieën een sleutelrol spelen bij het bepalen van uw financieringsbehoeften en u misschien helpen beseffen dat de totale waarde van de nettowinst op lange termijn die u in het begin verwacht te behalen, niet zo aantrekkelijk is.
Heeft het product of de dienst die u aanbiedt een equivalent in de markt? Wat zijn de waardeproposities die u onderscheiden van de anderen? Ten eerste moet u uzelf en het product / de dienst die u aanbiedt zeker kennen. Daarbij moet u ook rekening houden met de markt waarop u zich richt en uw concurrenten. Naast de traditionele methoden zoals SWOT/PES-analyse, moet u uzelf en uw markt ook onder de loep nemen met allerlei analyses en benaderingen die u kunt vinden. In dit stadium moet u onthouden dat u zoveel mogelijk beoordelingen ontvangt van uw binnenste kring, familie en vrienden, die eerlijk kunnen nadenken over hun ideeën om objectiviteit te garanderen.
…dan moet je op je doelwit mikken.
Aan het einde van al deze onderzoeken realiseert u zich misschien dat de onechtheid van uw product. Dit feit hoeft u echter niet uit de markt te duwen. Wat u misschien van de anderen zal onderscheiden, zijn de verschillende boodschappen die u wilt overbrengen, de emoties die u wilt oproepen en de verschillende levensstijlen die u aanspreekt. Zo ontwikkelen uw marketingstrategieën zich via veel verschillende kanalen, samenwerkingen en campagnes. Met start-up marketing begint de weg die voor je ligt nu lichter te worden.
Hier kunt u nu het geschatte bedrag van uw marketingbudget voorzien en beslissen of het het waard is. Zo kunt u de belangrijkste kwesties onder de loep nemen die de richtlijnen van het financieringsgedeelte van uw bedrijfsplan zullen onthullen. U kunt ook de toereikendheid van uw kapitaalmiddelen beoordelen, hoeveel u bereid bent te riskeren en of u op jacht gaat naar investeerders. Vervolgens kunt u uw bedrijfs- en productiemodellen opnieuw evalueren.
Nu heb je besloten dat je start-up winstgevend zal zijn. In dit licht van uw product, markt, doelen en alle vragen over uw waardeproposities, heeft u uw merk, merkgeest en identiteit gecreëerd die passen bij uw visie en missie. Met uw merk vormgegeven in vlees en bloed, bent u nu klaar om uw klanten te ontmoeten. Je hebt op de knop gedrukt voor start-up marketing. Wat nu?
Je publiek zou tijdens het hele spel niet kunnen stoppen met naar je te kijken…
Natuurlijk is het de droom van elke start-up om op de markt te komen met een geweldige en opwindende promotiecampagne. Het met enthousiasme nakomen van de beloften is echter net zo belangrijk. Voor klanttevredenheid moeten uw acties uw woorden volgen. U moet uw beloften nakomen zonder enige kans te geven ze te ondermijnen.
U moet echter zelfs verder gaan dan klanttevredenheid als u klantloyaliteit wilt bereiken. Als je in het leven van je klanten wilt zijn, moet je ze constant volgen en de eerste zijn die over hun leven leert. Daarmee bedoelen we meer dan alleen monitoren hoe uw klanten uw website of applicatie gebruiken of aandacht besteden aan hun klachten en verzoeken.
A/B-tests, feedback, doorklik- en conversieratio's zijn allemaal ongetwijfeld waardevolle en constructieve informatiebronnen voor uw bedrijf. Daarnaast moet u ze echter vrij goed kennen en de nieuwste trends volgen (zelfs raden) die uw doelgroep is gaan adopteren en welke evenementen en mensen hen opwinden. Namelijk alles wat op hun radar staat. Als een start-up in het digitale tijdperk en een felle concurrentieomgeving die start-up marketing doet…
…een moeilijke start zou je echter ook niet moeten intimideren
Soms, hoe aantrekkelijk uw etalage ook is, zou niemand kijken, of is het enige dat u krijgt een nutteloze menigte. De klant die bij je aanklopt komt met lege handen terug of koopt maar één ding en komt nooit meer langs je winkel.
Dan moet je geduld hebben. Als u een ondernemer bent in de eerste optie en vertrouwen heeft in uw product, moet u doorgaan. Bijvoorbeeld: Wist je dat Airbnb drie keer is gelanceerd? We zijn er vrij zeker van dat je ook niets hebt gehoord over de eerste twee lanceringen. We hebben ook goed nieuws: veel opties kunnen u helpen uw problemen in het digitale tijdperk te identificeren!
Het kan zijn dat u van tijd tot tijd uw kostuums, lijnen of publiek moet verschuiven. Als je vertrouwen hebt in je product, blijf dan geloven dat je op een dag de magische formule zult vinden die je van je sokken zal blazen. Dat is wat start-up marketing is...
In een notendop, de eerste stap van start-upmarketing - zelfs uw initiatief - moet eerlijk zijn tegen uzelf en uw idee grondig onderzoeken. Zo kunt u uw visie, doelgroep en doelen definiëren en de meest geschikte strategieën ontwikkelen om uw doelen te bereiken en te bereiken. Als de kosten van deze strategieën draaglijk zijn, vestigt u uw merk en betreedt u de markt. Uw eerste lancering is echter misschien niet zo succesvol of zo briljant als u had gehoopt. Je moet blijven doorzetten om je succesformule te optimaliseren waarmee je elke keer een stap vooruit gaat.
Wat als we je zouden vertellen dat je je formule sneller zou kunnen idealiseren en dat iets je in staat zou kunnen stellen om in kortere tijd succes te behalen…
Zelfs buiten start-up marketing…
Door samen te werken met een digital marketing bureau heeft u in veel kortere tijd het recept van uw optimale succesformule en biedt u meer voordelen dan u denkt. Een professioneel en ervaren digitaal marketingteam kan eerlijk tegen je zijn en nieuwe perspectieven bieden. Aangezien de stadia van het bepalen van de markt, het doelpubliek, de merkidentiteit, de boodschappen en de te volgen paden een grotere uitdaging vormen bij startende marketing, zal de wetenschap dat een ervaren team voor de zaken zorgt en deze stadia in elk aspect beheert, u een beter inzicht geven gevoel van vertrouwen en verplaats je startlijn verder met meer zelfverzekerde stappen. Het hebben van meer professionele en zelfverzekerde retoriek en standpunt kan deuren openen die nooit open zouden gaan, zelfs niet in de financiële wereld.
Hoe gaat u voortdurend uw succes meten terwijl u op weg gaat en zorgt u ervoor dat u niet van uw pad afdwaalt? Of kun je altijd snelkoppelingen zien? Een bureau voor digitale marketing houdt dit allemaal constant in de gaten en kan uw werklast aanzienlijk verminderen en ervoor zorgen dat u zich alleen kunt blijven concentreren op het ontwikkelen van uw product/dienst met de gegevens die het u zal leveren.
We leven in een wereld waarin reclame steeds minder wordt vertrouwd, terwijl producten/diensten steeds meer gericht zijn op levensstijlen. In plaats van advertenties letten mensen op degenen die het bedrijf kennen en volgen ze degenen die ze dicht bij zichzelf vinden. In deze wereld is het versterken van uw contentmanagement, dat de stem van uw merk is en ervoor zorgt dat meer mensen aandacht aan deze stem kunnen besteden, en het bijhouden van de nieuwste trends in digitale marketing misschien wel een van de meest cruciale elementen van uw bedrijf op het gebied van de organische banden van je band laten groeien en uitbreiden. Voert u zo'n vitale taak zelf uit of werkt u samen met een ervaren team dat zich op dit gebied richt?
Dat is het einde van onze start-up marketing 101-les. Tot ziens tot de nieuwe lessen...