Websiteblogs zijn een van de meest effectieve digitale marketingmethoden voor merken van elke omvang om in contact te komen met hun doelgroep, merkloyaliteit te creëren en vertrouwen op te bouwen. Met deze methode, ook wel blogmarketing genoemd, kunnen merken zich beter voorstellen en hun expertise doorgeven door middel van informatieve artikelen de vragen van hun potentiële klanten te beantwoorden. Is het succes van blogs alleen beperkt tot het blij maken van Google? Is het voldoende om SEO-vriendelijke en kwalitatieve blogcontent te creëren? Misschien hadden we deze vragen tien jaar geleden met ‘ja’ kunnen beantwoorden. Maar nu, nooit, want de gebruikerservaring, d.w.z. de UX, is de gouden sleutel om te overleven in de digitale wereld. Laten we het onderwerp eens nader bekijken en zeven stappen ontdekken om de gebruikerservaring in bloginhoud te verbeteren!
Maak uw veiligheidsgordels vast; we vliegen een vlucht met gebruikerservaring!
Helaas is alleen het up-to-date houden van uw blogpagina niet langer voldoende om uw digitale aanwezigheid te behouden. Omdat effectieve blogmarketing de tevredenheid van uw doelgroep vereist tijdens het bezoeken van uw blogpagina, in plaats van erop te klikken. Met andere woorden, hoewel de kwaliteit van de inhoud van cruciaal belang blijft, zijn goed ontvangende bezoekers op uw pagina de drijvende kracht achter het omzetten van hen in klanten. Hier zijn zeven stappen om dit doel te bereiken:
1. Bloginhoud moet gemakkelijk leesbaar zijn.
Lezers van het digitale tijdperk willen het gemak van technologie in elk aspect van hun leven ervaren terwijl ze informatie verzamelen. Dit betekent dat de eerste stap bij het verbeteren van de gebruikerservaring het aannemen van een leesvriendelijk formaat en het schrijven van gemakkelijk te begrijpen bloginhoud is. Vraag me af hoe? Bij het schrijven van bloginhoud: bewerk de typografie, vergroot de lettergrootte als kleine lettertypen het lezen bemoeilijken, laat spaties in de tekst om de lezers niet te overweldigen en schrijf in kleinere koppen om vermoeide ogen te voorkomen. Een andere cruciale factor bij het verbeteren van de gebruikerservaring via blogs is de weergave van uw blogpagina in de mobiele versie.
De typografie en lettergrootte die u kiest, moeten zorgen voor een comfortabele leesbaarheid van de blog, zelfs op kleine schermen van mobiele apparaten. Terwijl kleinere lettergroottes vereisen dat gebruikers inzoomen om de inhoud weer te geven, zorgen grotere lettergroottes ervoor dat alinea's worden gesplitst of niet op het scherm passen, wat allemaal een negatieve invloed heeft op de gebruikerservaring.
2. Afbeeldingen mogen niet de opvulling van een blogpagina zijn.
De afbeeldingen van bloginhoud zijn van groot belang om de bezoeker te laten pauzeren tijdens het lezen. Echter, het feit dat deze visuals nieuwsgierigheid opwekken parallel aan de bloginhoud, waardoor het leesbaar wordt voor de lezers, is effectiever in het verbeteren van de gebruikerservaring. Voor dit doel kunt u profiteren van de grafische weergave, eenvoudig te begrijpen tabellen opnemen of de vitale informatie visualiseren die u wilt specificeren.
3. Een blogpagina is zo waardevol als het einde ervan kan worden gezien, dus houd de scrolperiode kort!
Een andere manier om de gebruikerservaring te verbeteren door middel van blogcontent, is de bezoekers de boodschap te geven dat ze in korte tijd het antwoord op de vraag krijgen waarnaar ze op zoek zijn, in plaats van ze te overweldigen. Welnu, wat moet dat betekenen? Tegenwoordig hechten mensen bijzonder belang aan snelheid bij het verkrijgen van toegang tot informatie. Voor dit doel tonen ze grote interesse in snelle feiten. Zoals de naam al aangeeft, betekent snelle feiten niet dat je informatie uit stapels artikelen moet halen.
Om te begrijpen of het relevante merk het onderwerp dat in de blogs op zijn website wordt behandeld, binnen de kortste tijd met de meest noodzakelijke informatie overbrengt, is het eerste dat bezoekers doen de pagina naar het einde scrollen. Deze trend komt veel voor op zowel desktops als mobiele apparaten en biedt ook een essentiële aanwijzing voor effectieve blogmarketing. Het is te zeggen; de bezoekers willen zo min mogelijk scrollen om de onderkant van de pagina te bereiken, waardoor de lange inhoud iets is dat moet worden vermeden.
4- Voeg tijdbesparende links toe met snelkoppelingen.
Als de favoriet van digitale marketingpraktijken, verhogen SEO-praktijken de trend om elke dag links te geven binnen het bereik van bloginhoud. Deze links, die twee interne en externe typen hebben, stellen u in staat om door te verwijzen naar een pagina binnen uw eigen website of naar een pagina gerelateerd aan uw blogbericht op een andere website.
Deze methode draagt bij aan uw reputatie op Google en wordt ook bepalend voor de gebruikerservaring. Maar alleen als het op de juiste manier wordt toegepast. We lijken je te horen zeggen: "Wat bedoel je?". Zoals we hierboven vermeldden, is het niet langer voldoende om Google tevreden te houden.
Bovendien loop je het risico de gebruiker ongelukkig te maken terwijl je probeert Google blij te maken! Zozeer zelfs dat als de links op uw blogpagina nutteloos en tijdrovend zijn voor de lezers, hun lezen onderbreken en hun aandacht naar een andere pagina leiden, dit een negatieve invloed zal hebben op de gebruikerservaring.
Als deze links echter snelkoppelingen hebben die de lezers kunnen omleiden naar het pdf-onderzoeksdocument dat u in uw blogbericht noemde of de pagina die ze moeten bezoeken voor het product of de dienst die u in een zin noemde, zowel het voordeel dat wordt geboden door de bloginhoud en de gebruikerservaring neemt toe.
5. Beperk de opties voor een goede gebruikerservaring!
Uw blogpagina bestaat uit opties om uw bezoekers te begroeten. Deze opties kunnen het bekijken van de nieuwste blogposts, het abonneren op de blog of het controleren van de producten zijn. Al deze mogelijkheden lijken de bezoeker veel speelruimte en keuzevrijheid te bieden; ze kunnen echter ook het idee krijgen dat het merk zijn bezoekers niet goed genoeg kent. Dit komt omdat de gebruikers willen dat hun behoeften bekend zijn op een blogpagina die ze bezoeken en dienovereenkomstig worden begroet. Daarom is het creëren van één doel voor een bezoek en het dienovereenkomstig aanpassen noodzakelijk om de gebruikerservaring te verhogen in blogpagina's die gericht zijn op conversie. Het doel in kwestie kan hier het verkopen van het product zijn, de bezoekers door meer blogposts laten bladeren of zich abonneren op uw blog.
6. Volg de activiteiten van de bezoekers op uw blogpagina’s.
Tools waarmee u uw websiteverkeer kunt analyseren en de navigatie van bezoekers op uw pagina's kunt onderzoeken, helpen u de gebruikerservaring te verbeteren, zowel op uw blogpagina's als op uw bloginhoud. Ook is het misschien niet altijd mogelijk om een second opinion te krijgen en geïnformeerd te worden over de gebruikerservaring die het biedt tijdens het ontwerpen van uw blogpagina en het maken van uw inhoud. Bovendien kunnen uw posities in zoekmachines u in dit opzicht misleiden. Want hoog scoren in zoekmachines betekent niet dat je een goede gebruikerservaring biedt. U kunt problemen hebben met conversieratio's, ook al maakt u inhoud van hoge kwaliteit en ontvangt u bezoeken.
Deze tools bieden u echter gegevens op basis van echte ervaringen in plaats van aannames. Deze gegevens bieden veel informatie, waaronder de paginasnelheid, de regio's met de meeste interactie, welke cursorbewegingen bezoekers het meest maken op de blogpagina, in welk deel van de inhoud ze het meest geïnteresseerd zijn, en nog veel meer. Zo kunt u zelfs de softwareproblemen ontdekken die u niet heeft gerealiseerd en de gebruikerservaring verbeteren door een solide stappenplan te maken voor het verbeteren van uw paginalay-out en inhoud.
7. Denk aan het "Mobile-First"-effect op de gebruikerservaring!
Studies tonen aan dat 69% van de tijd die aan digitale media wordt besteed mobiel is. Alleen al deze gegevens zijn een solide bewijs van hoe bepalend de "Mobile-First"-benadering is bij het verbeteren van de gebruikerservaring op de blogpagina's van uw website. De Mobile-First-benadering is een digitale marketingstrategie die zich richt op de mobiele gebruikerservaring in website-ontwerpen. Laten we de rol van deze benadering bij het verbeteren van de gebruikerservaring op blogpagina's en bloginhoud begrijpelijker maken: hoe uw blog wordt weergegeven op een kleiner scherm en hoe gebruiksvriendelijk het is, bepalend voor uw potentieel om bezoekers aan te trekken.
Hoe lang het duurt om naar de onderkant van de pagina te scrollen, of er een vaste navigatiebalk is en hoe handig je typografie en lettergrootte zijn om op een klein scherm te lezen, zijn de punten waar je rekening mee moet houden en de nodige verbeteringen moet aanbrengen. Je kunt onze blogpost bekijken als je meer wilt weten over de Mobile-First-aanpak.